Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Konsten att övertyga

En komparativ undersökning av reklamannonser i Japan och Sverige

Författare

  • Sammy-Sebastian Tawakkoli

Summary, in Swedish

Detta arbete söker svar på frågorna ”Förändrar företag språket och därmed sättet de marknadsför sig själva på relativt hemmamarknaden/utlandsmarknaden?” och ”Om så är fallet, hur ser den skillnaden ut?”. Olika delar av pragmatiken och bildsemiotiken, vilka anses relevanta för att svara på frågeställningen, belyses. Därtill presenteras tidigare reklamforskning kring hur en annons är uppbyggd, hur en betraktares uppmärksamhet fångas på bästa sätt samt hur man bör gå till väga för att övertyga. En kvalitativ och komparativ undersökning av reklammaterial från 3 olika svenska och japanska företag påvisar hur vissa företag skiljer på en utländsk- och en inhemsk marknad samt hur andra framställer samma bild av sig själva och sina produkter i olika kulturer.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • picture semiotics
  • reklamspråk
  • pragmatik
  • Japan
  • pragmatics
  • Advertising Language
  • bildsemiotik

Handledare

  • Lars Larm