Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Identitetsutveckling på avvägar: om identitet och depression under de sena tonåren

Författare

  • Gustav Pinelo Engqvist
  • Matti Cervin

Summary, in Swedish

Trots att tonårstiden för många är ett livsskede präglat av oro och nedstämdhet är kunskapen om tonårsdepressioner relativt liten. Syftet med föreliggande studie var att undersöka eventuella samband mellan identitetsutveckling och depressiv problematik under de sena tonåren. Ett identitetsteoretiskt frågeformulär (Dimensions of Identity Development Scale) översattes till svenska. Formuläret uppvisade, i ett urval av svenska gymnasieelever (N = 82), hög reliabilitet och hög extern och intern begreppsvaliditet. En grupp kliniskt deprimerade tonåringar (N = 26) från psykiatriska öppenvårdsmottagningar i södra Sverige jämfördes med en kontrollgrupp bestående av gymnasieelever utan känd depressiv problematik. Den kliniska gruppen uppvisade, jämfört med kontrollgruppen, signifikant lägre nivåer av adaptivt identitetsutforskande, signifikant lägre nivåer av identifikation med identitetsrelaterade ställningstaganden och signifikant högre nivåer av ångestfyllt och ruminativt identitetsutforskande. De deprimerade tonåringarna hade jämfört med de icke-deprimerade tonåringarna i avsevärt lägre grad utvecklat fullbordade identiteter och befann sig i betydligt högre grad i det maladaptiva identitetstillståndet identitetsförvirring. Resultaten visar att ett brett identitetsperspektiv kan bidra till ökad förståelse för tonårsdepression.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för Yrkesexamen (Avancerad nivå)

Ämne

  • Social Sciences

Nyckelord

  • Adolescence
  • Depression
  • Exploration
  • Commitment
  • Identity

Handledare

  • Per Johnsson (Docent, prefekt)