Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Finita verbets placering i (överordnade) påståendesatser : En kvantitativ studie av andraspråksinlärares ordföljd vid topikalisering

Författare

  • Sylwia Szuster

Summary, in Swedish

Denna uppsats är en kvantitativ studie om femtio vuxna andraspråksinlärares placering av finita verbet i påståendesatser i ett antal speciellt utformade skriftliga testuppgifter. Undersökningens syfte var att få svar på om problemet med syntaxen i påståendesatser förekommer hos inlärare av svenska som andraspråk samt om och hur olika kontexter, som t.ex. fundamenttyp eller finita verbets typ påverkar tillämpning av inversionen. Resultatet visar att kontexterna inte spelar någon betydande roll när det gäller finita verbets placering i påståendesatser samt att majoriteten av inlärare klarar av inversionen i över hälften av satser, dock att stora individuella skillnader kan förekomma.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • andraspråksinlärning
  • Svenska som andraspråk
  • topikalisering
  • ordföljd

Handledare

  • Gisela Håkansson