Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Gränsdragningar i Greeneland: Om problematiserandet av motsatser i Graham Greenes The Quiet American

Författare

  • Oscar Jansson

Summary, in Swedish

Graham Greenes roman The Quiet American analyseras, till stor del med utgångspunkt i uppsatsförfattarens förförståelser av Greenes författarskap och 'Greeneland'. Genom Hans-Georg Gadamers hermeneutiska teorier så som de presenteras i Wahrheit und Methode och det textbegrepp Roland Barthes presenterar i "The Death of the Author" söker uppsatsförfattaren att medvetandegöra sina förförståelser och blottlägga vissa av romanens tydligaste intertextuella relationer. Som ledmotiv i analysarbetet har uppsatsförfattaren vad han kallar 'Greenelands dubbelsidighet', vilken syftar till det för Greene typiska granskandet och problematiserandet av dikotomier och motsatsförhållanden. Genom förförståelsen av Greenelands religiösa dimension samt vissa bibliska allusioner i The Quiet American föreslås att romanens triangeldrama kan betraktas som en skissering och granskning av den gudomliga treenigheten. Denna skissering förstås som ett uttryck för den Greeneländska dubbelsidigheten, vilken i sig betraktas som grundad i insikten i Greenes verk om svårigheterna att göra absoluta gränsdragningar i både litteraturen och världen.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • Graham Greene
  • The Quiet American
  • Greeneland
  • Greenelands dubbelsidighet

Handledare

  • Paul Tenngart (PhD)