Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

The song of the prisoner who’s come to hate his cage: Det anti-ironiska projektet hos David Foster Wallace

Författare

  • Philip Stålhandske

Summary, in Swedish

Den här uppsatsen behandlar hur David Foster Wallace i sitt författarskap bedriver ett anti-ironiskt projekt för att återupprätta det naiva och autentiska. Detta tolkas, med Fredric Jamesons teorier om ”det politiska omedvetna”, som en antikapitalistiskt tendens. Resonemanget underbyggs av ett urval ur forskningen kring romanen Infinite Jest, från 1996, och en närläsning av novellen "The Suffering Channel" ur novellsamlingen Oblivion, från 2004. Resonemanget förs att det, ur en parallelläsning av ”The Suffering Channel” och religionsframställningen i Infinite Jest, framträder en frustration över kapitalismens process att inordna allt på en marknad och ett behov att upprätta ”absurda” sammanslutningar för att undgå denna process. Ur detta framträder också ett resonemang kring konstens (o)möjlighet att åstadkomma förändring.

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • David Foster Wallace
  • Fredric Jameson
  • The Suffering Channel
  • Infinite Jest
  • Oblivion
  • ironi
  • litteraturanalys

Handledare

  • Elisabeth Friis