Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vanans makt i kunskapens korridorer : attityder till kunskap och lärande hos vuxna andraspråksinlärare

Författare

  • Gudrun Segelström

Summary, in Swedish

Föreliggande studie undersöker vilken syn på kunskap och lärande vuxna andrapråksinlärare har. Studien bygger på hypotesen att kunskapssynen får konsekvenser för studieresultaten.
Perspektivet är det sociokulturella med pedagogiska förtecken.
78 vuxna andraspråksinlärare från 26 olika länder i åldern 19-54 år, som studerade någon av kurserna SVA 1, SVA 2 eller SVA 3 vid komvux höstterminen 2012, svarade på frågor om synen på kunskap i en internetbaserad enkät. Enkäten följdes upp av ett gruppsamtal kring kamratbedömning.
Resultatet av enkätundersökningen visar på både samstämmighet och divergens beroende på variablerna kön, ålder, utbildningsbakgrund och geografisk härkomst. En negativ inställning till kamratbedömning blev tydlig i gruppsamtalet. Förklaringen fanns i sociokulturella koder från hemlandet.

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures
  • Social Sciences

Nyckelord

  • sociokulturella koder
  • andrafiering
  • kunskapssyn
  • vuxna andraspråksinlärare
  • svenska som andraspråk
  • gymnasial komvux
  • skolkulturella referensramar

Handledare

  • Lena Ekberg (Professor)