Vanans makt i kunskapens korridorer : attityder till kunskap och lärande hos vuxna andraspråksinlärare
Författare
Summary, in Swedish
Föreliggande studie undersöker vilken syn på kunskap och lärande vuxna andrapråksinlärare har. Studien bygger på hypotesen att kunskapssynen får konsekvenser för studieresultaten.
Perspektivet är det sociokulturella med pedagogiska förtecken.
78 vuxna andraspråksinlärare från 26 olika länder i åldern 19-54 år, som studerade någon av kurserna SVA 1, SVA 2 eller SVA 3 vid komvux höstterminen 2012, svarade på frågor om synen på kunskap i en internetbaserad enkät. Enkäten följdes upp av ett gruppsamtal kring kamratbedömning.
Resultatet av enkätundersökningen visar på både samstämmighet och divergens beroende på variablerna kön, ålder, utbildningsbakgrund och geografisk härkomst. En negativ inställning till kamratbedömning blev tydlig i gruppsamtalet. Förklaringen fanns i sociokulturella koder från hemlandet.
Perspektivet är det sociokulturella med pedagogiska förtecken.
78 vuxna andraspråksinlärare från 26 olika länder i åldern 19-54 år, som studerade någon av kurserna SVA 1, SVA 2 eller SVA 3 vid komvux höstterminen 2012, svarade på frågor om synen på kunskap i en internetbaserad enkät. Enkäten följdes upp av ett gruppsamtal kring kamratbedömning.
Resultatet av enkätundersökningen visar på både samstämmighet och divergens beroende på variablerna kön, ålder, utbildningsbakgrund och geografisk härkomst. En negativ inställning till kamratbedömning blev tydlig i gruppsamtalet. Förklaringen fanns i sociokulturella koder från hemlandet.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2013
Språk
Svenska
Fulltext
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
- Social Sciences
Nyckelord
- sociokulturella koder
- andrafiering
- kunskapssyn
- vuxna andraspråksinlärare
- svenska som andraspråk
- gymnasial komvux
- skolkulturella referensramar
Handledare
- Lena Ekberg (Professor)