Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Well-being Processes : Insights into Personal Growth and Adolescent Mental Health

Välbefinnande processer : Insikter i personligt växande och ungdomars psykiska hälsa

Författare

Summary, in Swedish

Denna avhandling belyser välbefinnandeprocesser utifrån två olika angreppssätt: 1)
dels teoretiska beskrivningar av personligt växande, där personligt växande
definieras som den gradvisa processen av förändring i välbefinnande, 2) dels
empiriska undersökningar av välbefinnande och mental hälsa med fokus på elevers
mentala hälsoprofiler och självuppfattning. Sammanlagt ingår fem studier i
avhandlingen, varav två är kopplade till det första angreppssättet (artiklarna I och
II), och tre till det andra angreppssättet (artiklarna III, IV och V). Det första
angreppssättet har det övergripande syftet att 1) integrera delar av områdena positiv
och humanistisk psykologi (artikel I) och 2) föreslå en modell för personligt växande
baserad på Carl Rogers (1961) personcentrerade humanistiska teori om terapeutisk
förändring med begrepp huvudsakligen från positiv psykologi (artikel II).
Anledningen till att vi föreslår en modell för personligt växande är att det skulle öka
möjligheterna att utifrån positiv psykologi och genom undervisning i positiv
psykologi kunna bedriva välbefinnandeinterventioner i skolor. För att främja
välbefinnande måste man veta genom vilka aspekter välbefinnande utvecklas och
förändras, och detta är en lucka i forskningen som denna avhandling syftar till att
fylla. Det andra angreppssättet har det övergripande syftet att utforska olika aspekter
av välbefinnandeprocesser genom ungdomars mentala hälsoprofiler (artikel IV),
såväl som ungdomars självuppfattningar och autenticiteten (artikel V). Utöver detta,
syftade Artikel III att validera den skala vi använde för att mäta ungdomars
välbefinnande. Ungdomars mentala hälsa bör förstås på ett nyanserat sätt genom
profiler där mentala hälsosymptom och välbefinnande ses som separata kontinuum
och därför kan uppstå samtidigt på komplexa sätt. Vi hittade fem olika mentala
hälsoprofiler bland ungdomar: fullständig mental hälsa, måttlig mental hälsa, sårbar
mental hälsa, symtomatisk men hanterbar mental hälsa och skör mental hälsa. Under
tonåren utvecklas självuppfattningen, där man upplever en motstridig
självuppfattning i tidiga tonår och i mitten av tonåren, medan många beskriver mer
koherens och autenticitet i senare delen av tonåren, vilket är aspekter av personligt
växande. Vi fann att processerna självkännedom och självmedkänsla bidrog till
ungdomars autenticitet vilket gick i linje med den teoretiska modellen. Denna
avhandling bidrar till nya teoretiska och empiriska forskningsbidrag kring personligt
växande med fokus på ungdomars välbefinnandeprocesser. Förslag till framtida
forskning är att vidare utvärdera den teoretiska modellen kring personligt växande,
skapa lämpliga mätskalor för modellens olika aspekter och skapa nya insatser för
hur personligt växande kan främjas.

Publiceringsår

2023-04-14

Språk

Engelska

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Lund University

Ämne

  • Psychology

Nyckelord

  • Personal Growth
  • Well-being
  • Adolescent
  • Mental health
  • positive psychology
  • organismic valuing process
  • personligt växande
  • välbefinnande
  • ungdomar
  • psykisk hälsa
  • Positiv psykologi
  • organismic valuing process

Status

Published

Projekt

  • Personal growth and mental health among high school students

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-8039-652-3
  • ISBN: 978-91-8039-651-6

Försvarsdatum

2 juni 2023

Försvarstid

13:15

Försvarsplats

LUX aula, Helgonavägen 3, 22362 Lund

Opponent

  • Christine Robitschek (Professor)