Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Sociala medier, journalistik och samhälle : Kina i jämförelse med Sverige

Författare

  • Karin Albons

Summary, in Swedish

Sociala medier definieras av kommunikation mellan flera parter som också de kommunicerar sinsemellan och att användarna själva genererar innehållet. Facebook, Twitter och Youtube är några av de sociala medier som idag är populära bland användare i Sverige, i Kina är Renren, Sina Weibo och Youku sidor som fått stort genomslag. Mikrobloggar och andra sociala medier i Kina censureras och hålls under uppsikt av kinesiska myndigheter, inbyggda system, personer anställa av de sociala medieföretagen och polis. Även självcensur förekommer till följd av angivarsystem och oro för de följder som kan komma av att bryta mot censuren. Trots detta publiceras känsligt material på sociala medier i Kina i form av bland annat nyhetsrapportering. Så kallade medborgarjournalister granskar och publicerar nyheter på sociala mediesidor som de tycker saknas i traditionella medier. Samtidigt hävdar man i kinesiska traditionella medier att man inte ska lita på allt som skrivs på sociala medier då det mesta är ”elak ryktesspridning”. Under slutet på 1900 talet har det kinesiska medielandskapet öppnats upp jämfört med tidigare, och många spekulerar i vad det ökade informationsflödet ska ha för konsekvenser för den kinesiska politiken/samhället. I Sverige används sociala medier för opinionsbildning och nyhetsspridning. De används av svenska medborgare för att organisera bland annat demonstrationer och för att utöva påtryckningar på exempelvis företag. I Sverige diskuterar man vart gränsen för den svenska ”yttrandefriheten” går och om sociala medier ökar demokratin i Sverige.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Social Sciences

Nyckelord

  • Kina
  • sociala medier

Handledare

  • Michael Schoenhals