Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Förförståelsens betydelse för ett lyckat resultat - En undersökning av elevers resultat i läsförståelsedelen i nationella provet i svenska 1 och svenska som andraspråk 1

Författare

  • Joanna Toth

Summary, in Swedish

Syftet med den här undersökningen är att belysa förkunskapens betydelse genom att titta på hur resultatet ser ut på sista frågan på nationella provets läsförståelsedel i svenska 1 och svenska som andraspråk 1. Vidare kommer ett ordkunskapstest i två delar utföras för att titta på elevernas ordkunskap. Syftet är att jämföra resultatet mellan eleverna som har svenska som förstaspråk och de som har svenska som andraspråk.

I min undersökning använde jag mig av tio elever som läser svenska 1 (SVE 1) och tio elever som läser svenska som andraspråk 1(SVA 1) på gymnasiet år 1. Jag har använt mig av sista frågan på nationella provets läsförståelsedel från 2011 med temat Kärlek samt ett ordkunskapstest.

Eleverna som läser svenska 1 hade ett bättre resultat än eleverna som läser svenska som andraspråk 1,både när det gäller ordkunskapstestet och läsförståelsedelen. Detta tyder på att eleverna som läser svenska som andraspråk har svårare att göra kopplingar på abstrakt nivå. Min undersökning visar att förförståelsen spelar stor roll för hur pass bra man förstår en text och har möjlighet att lösa uppgiften.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • läsförståelse
  • ordkunskap
  • svenska som andraspråk
  • nationellt prov

Handledare

  • Jan Svensson