Om ordföljden i överordnade påståendesatser - en kvantitativ studie av andraspråksinlärares förmåga till inversion
Författare
Summary, in Swedish
Denna uppsats är en kvantitativ studie om 60 vuxna andraspråksinlärares förmåga till inversion i överordnade påståendesatser. Syftet med undersökningen är att se hur den språkliga kontexten samt utbildningstiden i svenska som andraspråk påverkar förmågan till inversion. Eliciteringsmetoden utgörs av ett grammatikalitetsbedömningstest som konstrueras med olika fundamentsinnehåll, finita verb och subjektsinnehåll. Informanterna har studerat svenska som andraspråk under olika lång tid på tre nivåer: sfi, sas och sva gy. Resultatet visar generellt en hög förmåga att klara av inversion på sas och sva gy samt en något lägre förmåga på sfi. Det visar också att kontexten har en viss betydelse som varierar mellan nivåerna. Tiden i utbildning i svenska som andraspråk kan ha betydelse för förmågan till inversion, liksom modersmål, vistelsetid i Sverige, utbildningsbakgrund och språkkunskaper i närliggande språk som liksom svenskan har inversion.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 231 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- inversion
- ordföljd
- påståendesatser
- andraspråksinlärning
- sfi
- sva
- vuxenutbildning
Handledare
- Halldor Armann Sigurðsson (professor)