Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Relativsatser i svenska som andraspråk: en studie av andraspråksinlärares behärskning av relativsatser mot bakgrund av tre centrala hypoteser

Författare

  • Susanna Malmberg

Summary, in Swedish

I den här studien undersöks behärskningen av relativsatser hos vuxna inlärare av svenska som
andraspråk. Huvudsyftet är att se hur väl inlärarnas behärskning av olika typer av relativsatser
stämmer överens med tre centrala hypoteser, Keenan & Comries Noun Phrase Accessibility
Hierarchy, Kunos Perceptual Difficulty Hypothesis och Hamiltons SO Hierarchy Hypothesis.
17 informanter med engelska respektive tyska som modersmål testades i ett skriftligt
produktionstest och ett grammatikalitetsbedömningstest. Resultatet visar att informanternas
behärskning av relativsatser i stort stämde överens med de tre hypoteserna. Resultatet antyder
dessutom att det kan vara motiverat att göra vissa utvidgningar av kategorierna i
tillgänglighetshierarkin.

Publiceringsår

2014

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • andraspråksinlärning
  • svenska som andraspråk
  • relativsatser
  • Noun Phrase Accessibility Hierarchy
  • Perceptual Difficulty Hypothesis
  • SO Hierarchy Hypothesis
  • tillgänglighetshierarkin

Handledare

  • Halldor Armann Sigurðsson (professor)