Relativsatser i svenska som andraspråk: en studie av andraspråksinlärares behärskning av relativsatser mot bakgrund av tre centrala hypoteser
Författare
Summary, in Swedish
I den här studien undersöks behärskningen av relativsatser hos vuxna inlärare av svenska som
andraspråk. Huvudsyftet är att se hur väl inlärarnas behärskning av olika typer av relativsatser
stämmer överens med tre centrala hypoteser, Keenan & Comries Noun Phrase Accessibility
Hierarchy, Kunos Perceptual Difficulty Hypothesis och Hamiltons SO Hierarchy Hypothesis.
17 informanter med engelska respektive tyska som modersmål testades i ett skriftligt
produktionstest och ett grammatikalitetsbedömningstest. Resultatet visar att informanternas
behärskning av relativsatser i stort stämde överens med de tre hypoteserna. Resultatet antyder
dessutom att det kan vara motiverat att göra vissa utvidgningar av kategorierna i
tillgänglighetshierarkin.
andraspråk. Huvudsyftet är att se hur väl inlärarnas behärskning av olika typer av relativsatser
stämmer överens med tre centrala hypoteser, Keenan & Comries Noun Phrase Accessibility
Hierarchy, Kunos Perceptual Difficulty Hypothesis och Hamiltons SO Hierarchy Hypothesis.
17 informanter med engelska respektive tyska som modersmål testades i ett skriftligt
produktionstest och ett grammatikalitetsbedömningstest. Resultatet visar att informanternas
behärskning av relativsatser i stort stämde överens med de tre hypoteserna. Resultatet antyder
dessutom att det kan vara motiverat att göra vissa utvidgningar av kategorierna i
tillgänglighetshierarkin.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2014
Språk
Svenska
Fulltext
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- andraspråksinlärning
- svenska som andraspråk
- relativsatser
- Noun Phrase Accessibility Hierarchy
- Perceptual Difficulty Hypothesis
- SO Hierarchy Hypothesis
- tillgänglighetshierarkin
Handledare
- Halldor Armann Sigurðsson (professor)