Rapporter från ett skolgolv
Författare
Redaktör
- Lotte Alsterdal
Summary, in Swedish
Den politiska retoriken flödar om kunskapssamhälle, livslångt lärande och ”en skola för alla” samtidigt som skolan under de senaste 15 åren stigmatiserats och mest uppmärksammats för sina brister. Och ju fler brister som fästs på agendan, desto fler förändringsförsök och strax har skolans mening sugits ned i en malström av förändringsretorik, organisationsförändringar, kosmetiska åtgärder och konsultarvoden. I målstyrningens namn och med skolverksutvärderingar runt hörnet, förväntas lärarna sedan skapa det sammanhang som ständigt bryts ned när alltför många aktörer vill skolan väl. Decentralisering inom ett system utan sammanhang, tvingar aktörerna längst ned att internalisera alla systemets spänningar. Men deras röster hörs sällan i skoldiskussionen.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2006
Språk
Svenska
Sidor
136-139
Publikation/Tidskrift/Serie
Rapporter från ett skolgolv
Fulltext
- Available as PDF - 92 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Liber
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
- Educational Sciences
Nyckelord
- sociology
- skolforskning
- sociologi
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published
Projekt
- "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 9789147700103