Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rapporter från ett skolgolv

Författare

Redaktör

  • Lotte Alsterdal

Summary, in Swedish

Den politiska retoriken flödar om kunskapssamhälle, livslångt lärande och ”en skola för alla” samtidigt som skolan under de senaste 15 åren stigmatiserats och mest uppmärksammats för sina brister. Och ju fler brister som fästs på agendan, desto fler förändringsförsök och strax har skolans mening sugits ned i en malström av förändringsretorik, organisationsförändringar, kosmetiska åtgärder och konsultarvoden. I målstyrningens namn och med skolverksutvärderingar runt hörnet, förväntas lärarna sedan skapa det sammanhang som ständigt bryts ned när alltför många aktörer vill skolan väl. Decentralisering inom ett system utan sammanhang, tvingar aktörerna längst ned att internalisera alla systemets spänningar. Men deras röster hörs sällan i skoldiskussionen.

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Sidor

136-139

Publikation/Tidskrift/Serie

Rapporter från ett skolgolv

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Liber

Ämne

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Nyckelord

  • sociology
  • skolforskning
  • sociologi
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published

Projekt

  • "Villkor i skolarbete - nuläge, historia, visioner", finansiär: Arbetslivsinstitutet Syd.

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 9789147700103