Att föra det egna till torgs : berättande, stoff och samtid i Kerstin Strandbergs, Enel Melbergs och Eva Adolfssons debutromaner

Bringing the Personal to Market : Narrative, Subject-Matter and Contemporary History in the First Novels of Kerstin Strandberg, Enel Melberg and Eva Adolfsson

• Immi Lundin

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

I Immi Lundins avhandling Att föra det egna till torgs står 1960-, 1970- och 1980-talen i fokus. Tre kvinnliga författares debutromaner, en från varje decennium, undersöks och sätts i relation till de förändrade positionerna i den offentliga kvinno- och litteraturdebatten under trettioårsperioden. Frågan som avhandlingen söker svar på gäller romanernas samspel med tillkomsttiden. Har de några egenskaper som gjorde att de, när de kom ut, passade in i det offentliga samtalet, stämde de i tiden på ett sätt som gjorde det möjligt för att deras författare att – med avhandlingsrubrikens ord – föra det egna till torgs?

Kerstin Strandbergs Som en ballong på skoj från 1967, Enel Melbergs Modershjärtat, som kom ut 1977 och Eva Adolfssons I hennes frånvaro från 1989 blev alla upptakt till mera omfattande författarskap, men det är de första romanerna – vad de handlar om och hur de är berättade ¬som studeras både tematiskt och berättartekniskt i avhandlingen Undersökningen visar att relationen mellan kvinnogenerationerna är ett viktigt motiv i alla tre romanerna, både som konkreta mor-dotter-relationer men också som en bild för historisk kontinuitet och traditionsöverförande. I den bemärkelsen är de, med en tidens term, kvinnoromaner. Men sätten mor-dotter-relationerna gestaltas i de tre romanerna skiljer sig markant åt. Olikheterna i berättarsätt hänger samman med olika synsätt och gör att de tre romanerna alla framstår som barn av sin tid, sitt decennium. De speglar inte bara förändringar i kvinnodebatten. Den aktuella litteraturdebatten har lämnat minst lika tydliga spår i dem. Kerstin Strandbergs groteska samhällssatir i Som en ballong på skoj, Enel Melbergs brechtinspirerade historieskildring i Modershjärtat och Eva Adolfssons postmoderna undersökning av manligt och kvinnligt i beredskapstidens Sverige i I hennes frånvaro kan alla ses som inlägg i det dåtida allmänlitterära samtalet.

Publiceringsår

Försvarsplats

Hörsalen, Språk- och litteraturcentrum, Helgonavägen 12, Lund

Opponent