Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kunskapskraven i praktiken : en studie av svensklärares uppfattningar om kunskapskraven i Lgy 11

Författare

  • Isabelle Karlsson

Summary, in Swedish

Syftet med den här uppsatsen är att ge en bild av hur lärare upplever att kunskapskraven i svenska på gymnasienivå fungerar som arbetsredskap i deras dagliga arbete. Med lärares dagliga arbete menas planering, bedömning och betygssättning utifrån kunskapskraven. Lärarnas uppfattningar om kunskapskraven jämförs med deras upplevelser av betygskriterierna under Lpf 94. Dessutom jämförs lärarnas uppfattningar om kunskapskraven med hur det var tänkt att dessa kunskapskrav skulle fungera.
Studien utgår ifrån insamlat intervjumaterial från intervjuer med fem gymnasielärare i svenska som varit verksamma under både Lpf 94 och Lgy 11. Den slutsats som uppsatsen leder fram till är att uppfattningarna om kunskapskravens problem och förtjänster skiljer sig mycket åt mellan lärarna, vilket kan vara en indikation på att lärarna också tolkar kunskapskraven olika.

Publiceringsår

2019

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för masterexamen (Två år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • betygssättning
  • bedömning
  • likvärdighet
  • Lgy 11
  • Lpf 94
  • grading
  • assessment
  • equivalence
  • svenska språket
  • svenskundervisning

Handledare

  • Sanna Skärlund (Senior lecturer)