Pedagogisk utbildning i ett utvecklingsperspektiv
Författare
Redaktör
- Ingrid Järnefelt
Summary, in English
Det finns idag en ökande medvetenhet om hur det sociala sammanhang lärare befinner sig i kan begränsa alternativt möjliggöra utveckling av undervisningen. Trowler & Cooper (2002) definierar det sociala sammanhanget med en beskrivning av teaching and learning regimes (TLR) bestående av ett antal kulturella komponenter vilka påverkar lärares upplevelser och agerande i och runt undervisningen. Ett utvecklingsperspektiv på högskolepedagogisk utbildning bör därför innebära tankar inte bara om hur individer ska utvecklas utan också om hur kurserna ska bidra till att det sociala sammanhanget och dess TLR kan utvecklas. Vi menar att detta perspektiv lätt förbises. Själva begreppet behörighetsgivande är i detta sammanhang problematiskt. Det signalerar att utbildningen gör någon behörig till ett sammanhang – inte att sammanhanget bör utvecklas!
Detta rundabordsamtal syftar till att fördjupa diskussionen kring utmaningen att utveckla både individer och det sammanhang de ingår i. Vi hävdar att högskolepedagogisk utbildning måste ses som en del i en strategi som syftar till utveckling av undervisningen inom den högre utbildningen.
Avdelning/ar
- Högskolepedagogisk utveckling, AHU
- Academic Development Unit, LTH
Publiceringsår
2005
Språk
Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie
Utvecklingskonferensen för högre utbildning 2005
Fulltext
- Available as PDF - 278 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
UCLU - Lunds universitet
Ämne
- Educational Sciences
Nyckelord
- SoTL
Conference name
Utvecklingskonferensen för högre utbildning, 2005
Conference date
2005-11-16 - 2005-11-18
Conference place
Karlstad, Sweden
Status
Published