Att läsa med öronen : ljudboken som utmaning och möjlighet i gymnasieskolan
To read with your ears : the audiobook as a challenge and opportunity in high school
Författare
Summary, in Swedish
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur gymnasielärare använder ljudboken för svenskundervisningen samt att ta reda på vilka möjligheter och utmaningar dessa lärare ser med ljudboken. För att uppnå syftet och besvara frågeställningarna genomfördes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra svensklärare, där de fick beskriva och diskutera hur de arbetar med ljudböcker i svenskundervisningen.
Resultatet visar att lärarna saknar utbildning gällande digitala verktyg men ändå använder ljudboken i sina klassrum. Det finns en tillgänglighetsbrist på ljudböcker i skolan. Vidare visar resultatet att ljudboken används främst som ett komplement till den tryckta texten. Således blir ljudboken främst ett sätt att tillgodose det kompensatoriska uppdraget i skolan.
Resultatet visar att lärarna saknar utbildning gällande digitala verktyg men ändå använder ljudboken i sina klassrum. Det finns en tillgänglighetsbrist på ljudböcker i skolan. Vidare visar resultatet att ljudboken används främst som ett komplement till den tryckta texten. Således blir ljudboken främst ett sätt att tillgodose det kompensatoriska uppdraget i skolan.
Publiceringsår
2020
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 576 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för masterexamen (Två år)
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- ljudböcker
- högläsning
- digitalisering
- skönlitteratur
- gymnasieskolan
- svenska
Handledare
- Anders Ohlsson (Professor)