Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

The Moral of the Story: Growing up in A Gossip’s Story, Sense and Sensibility, Jane Eyre and Little Women

Författare

  • Rebecca Ferding

Summary, in English

In nineteenth-century literature, the heroine is often a young woman growing up and learning about the restrictions of gender and society. If she learns from the mistakes she is inevitably going to make, she may be rewarded … with a suitor? How does this correlate, who are the heroines and who are the suitors? This essay aims to answer these questions, along with evaluating parents in literature and assessing their relationships with their daughters to see if that has any effects on their marital outcomes. The novels discussed are A Gossip’s Story, Sense and Sensibility, Jane Eyre and Little Women.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2020

Språk

Engelska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • bildungsroman
  • novels of development
  • jane austen
  • jane west
  • louisa may alcott
  • charlotte brontë

Handledare

  • Birgitta Berglund (FD)