Man måste bli kompis med sin kropp och hud
Diskurser och strategier när hudvård marknadsförs på svenska livsstilsbloggar
Författare
Summary, in Swedish
Uppsatsen är en explorativ studie om hur det går till när hudvårdsprodukter marknadsförs på svenska livsstilsbloggar. Med hjälp av kritisk diskursanalys (CDA) undersöker jag vilka strategier som skribenter på svenska livsstilsbloggar använder när de marknadsför hudvårdsprodukter, samt vilka diskurser som etableras och utnyttjas i blogginläggen. Fokus ligger dels på hur skribenten bygger upp relationen till läsaren, dels på vilka legitimeringsstrategier som används. Metoden är baserad på Norman Faircloughs tredimensionella analysmodell och själva textanalysen är uppdelad i två delar: en språkhandlingsanalys enligt den systemisk funktionella grammatikens definitioner och en legitimeringsanalys enligt den modell som utvecklats av Theo van Leeuwen. I diskussionsdelen reflekteras resultaten av textanalysen i teorier om postfeminism och nyliberalism. Analysen visar hur skribenterna bygger upp en nära och vänskaplig relation till läsaren, samtidigt som de, både explicit och implicit, uppmanar till konsumtion. Hudvårdsprodukterna legitimeras framför allt med beskrivningar av hur de upplevs. Den kvinnliga njutningen framställs som något rationellt, och inte sällan även som ett måste. Texterna genomsyras även av förebildslegitimering, vilket går hand i hand med genren influencer marketing.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2023
Språk
Svenska
Fulltext
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Languages and Literatures
Nyckelord
- Critical Discourse Analysis
- CDA
- Fairclough
- Skincare
- Influencers
- Influencer marketing
- Blogs
- Postfeminist
- Neoliberalism
- Systemic functional linguistics
- SFL
- Legitimation strategies
- Van Leeuwen
Handledare
- Anna W Gustafsson (PhD)