Nio liv: Livsberättelser för myndighetsbruk - brottstycken ur nio personakter från Maos Kina

Redaktör

Summary, in Swedish

Denna antologi innehåller ett slumpmässigt urval av helt vanliga kinesers opublicerade livsberättelser, författade mellan 1950 och 1981. Originalberättelserna har snappats upp på loppmarknader i Beijing, Shanghai och Nanjing och har här översatts till svenska av studenter vid Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet. De skildrar inte bara nio liv som kontrarevolutionär, arkivarie, tekniker, arbetslös, skrivbiträde, prostituerad eller lärare i en miljö fylld av krig, revolution och umbäranden: de dokumenterar även den moderna historiens mest omfattande kollektiva självbiografiska projekt, initierat med Sovjetunionen som förebild av myndigheterna i Mao Zedongs folkrepublik.

Forum för litteraturens offentligheter (FOLIO)

Bok

Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet

• History and Archaeology