Normalizing the Natural : A study of menstrual product destigmatization
Normaliseringen av det Naturliga : En studie om avstigmatiseringen av mensprodukter
Författare
Summary, in Swedish
Runt 300 miljoner personer menstruerar varje dag runt om i världen. Trots detta, består marknaden för mensprodukter primärt av homogena produkter som har funnits sedan sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal. Samtidigt finns det en förvånansvärd brist på regleringar och standards, i synnerhet på global nivå, som ska säkerställa en bred säkerhet för alla dessa användare världen över. Andra produkter som används så nära inpå eller inuti kroppen är generellt sett kraftigt reglerade och/eller standardiserade. I en pilotstudie där jag undersöker dessa tillsynes motsägelsefulla koncept fann jag att en av de mest fundamentala anledningar för status quo är stigmat kring mens och mensprodukter.
Genom att använda mig av flera olika metoder där jag kombinerade aspekter från fallstudier, aktionsforskning, och dokumentstudier, undersökte jag mensproduktsfältet från en syntes av teori som inkluderar stigma, avstigmatisering, och neoinstitutionell teori. Jag utvecklade ett ramverk genom vilket produktavstigmatisering kan förstås. I ramverket betonar jag tre primära mekanismer som driver på produktavstigmatiseringen, samt hur dessa tar sig uttryck på alla tre nivåer i samhället. Dessa mekanismer består av om klassificering, associering, och att påkalla agentskap.
Jag har framkallat tre stycken huvudbidrag till forskning. För det första levererar jag en omfattande studie om avstigmatisering som inkluderar olika dynamiker och nivåer, vilket inte har gjorts tidigare, framför allt inte kring mensprodukter. För det andra finner jag, i kontrast med tidigare forskning, att avstigmatiseringsprocesser inte endast sker uppifrån och ner, utan även nerifrån och upp. För det tredje och sista utvecklar jag vår förståelse för organisationers roll, inklusive entreprenörer, och deras innovativa kapaciteter att påverka institutionell förändring.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2021-03-26
Språk
Engelska
Publikation/Tidskrift/Serie
Lund Studies in Economics and Management
Issue
150
Fulltext
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
MediaTryck Lund
Ämne
- Business Administration
Nyckelord
- stigma
- avstigmatisering
- mensprodukter
- produktstigma
- Stigma
- Destigmatization
- Normalization
- Product stigma
- Product Destigmatization
- Menstrual products
- Menstrual Hygiene Products: classification
- Female Hygiene Products
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-7895-780-4
- ISBN: 978-91-7895-779-8
Försvarsdatum
16 april 2021
Försvarstid
13:15
Försvarsplats
Rhenmansalen/Alfa 5:B413
Opponent
- Sara Louise Muhr (Professor)