Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kundupplevd kvalitet i tjänsteverksamheter: En analys och kritik av den företagsekonomiska dialogen

Perceived quality in services: An analysis and critique of the dialogue

Författare

  • Jan E Persson

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Kundens subjektiva upplevelse eller uppfattning har kommit att bli en närmast självklar utgångspunkt för dagens diskussioner om hur man bör definiera och mäta kvalitet på tjänster. Begreppet kundupplevd tjänstekvalitet har etablerats som något av ett axiom både inom näringslivet och inom företagsekonomisk forskning. I denna studie gör författarna en kritisk analys av begreppet kundupplevd tjänstekvalitet och visar varför detta begrepp långt ifrån är oproblematiskt och självklart. Författarna argumenterar i studien för ett intersubjektivt kvalitetsbegrepp och visar hur teoretiska såväl som vardagliga utsagor om kvalitet på tjänster kan analyseras som sociala och språkliga produkter.

Publiceringsår

1997

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Hans Lindquist, Hantverkaregatan 17, S-211 55 Malmö or Jan E Persson, Torgasträdet 18c, S-296 72 Yngsjö,

Ämne

  • Business Administration

Nyckelord

  • economic theory
  • econometrics
  • Economics
  • Marknadsanalys
  • Market study
  • Reason
  • Meaning
  • Dialogue
  • Interaction
  • Perception
  • Expectation
  • Service Quality
  • Satisfaction
  • economic systems
  • economic policy
  • Nationalekonomi
  • ekonometri
  • ekonomisk teori
  • ekonomiska system
  • ekonomisk politik

Status

Published

Handledare

  • [unknown] [unknown]

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 91-628-2677-8
  • ISRN: LUSADG/SAEK-97/1037 SE

Försvarsdatum

23 oktober 1997

Försvarstid

10:00

Försvarsplats

Ekonomicentrum, Lund

Opponent

  • Christian Grönroos (Prof.)