Kundupplevd kvalitet i tjänsteverksamheter: En analys och kritik av den företagsekonomiska dialogen
Perceived quality in services: An analysis and critique of the dialogue
Författare
Summary, in Swedish
Kundens subjektiva upplevelse eller uppfattning har kommit att bli en närmast självklar utgångspunkt för dagens diskussioner om hur man bör definiera och mäta kvalitet på tjänster. Begreppet kundupplevd tjänstekvalitet har etablerats som något av ett axiom både inom näringslivet och inom företagsekonomisk forskning. I denna studie gör författarna en kritisk analys av begreppet kundupplevd tjänstekvalitet och visar varför detta begrepp långt ifrån är oproblematiskt och självklart. Författarna argumenterar i studien för ett intersubjektivt kvalitetsbegrepp och visar hur teoretiska såväl som vardagliga utsagor om kvalitet på tjänster kan analyseras som sociala och språkliga produkter.
Avdelning/ar
Publiceringsår
1997
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Hans Lindquist, Hantverkaregatan 17, S-211 55 Malmö or Jan E Persson, Torgasträdet 18c, S-296 72 Yngsjö,
Ämne
- Business Administration
Nyckelord
- economic theory
- econometrics
- Economics
- Marknadsanalys
- Market study
- Reason
- Meaning
- Dialogue
- Interaction
- Perception
- Expectation
- Service Quality
- Satisfaction
- economic systems
- economic policy
- Nationalekonomi
- ekonometri
- ekonomisk teori
- ekonomiska system
- ekonomisk politik
Status
Published
Handledare
- [unknown] [unknown]
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 91-628-2677-8
- ISRN: LUSADG/SAEK-97/1037 SE
Försvarsdatum
23 oktober 1997
Försvarstid
10:00
Försvarsplats
Ekonomicentrum, Lund
Opponent
- Christian Grönroos (Prof.)