Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ökad kontakttid med ämnet – exempel från språkutbildning

Författare

Summary, in Swedish

Under lång tid har såväl studenter som lärare inom humaniora önskat och krävt mer lärarledd undervisningstid. I väntan på det vill jag emellertid diskutera hur man som lärare kan hjälpa studenterna att utnyttja självstudietiden på ett så effektivt sätt som möjligt med ett minimum av lärarresurser, för att på så sätt öka kontakttiden med ämnet. Diskussionen tar sin utgångspunkt i pedagogisk forskning, erfarenhetsutbyte med kolleger, samt i en mindre undersökning som jag genomfört med studenter på grundkursen i spanska (A-nivån) vid Språk- och litteraturcentrum i Lund, och den mynnar ut i några förslag på arbetssätt som kan hjälpa studenterna att effektivisera sina språkstudier.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Sidor

123-128

Publikation/Tidskrift/Serie

Högre utbildning

Volym

2

Issue

2

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Swednet

Ämne

  • Languages and Literature

Nyckelord

  • kontakttid
  • självstudietid
  • social interaktion
  • motivation
  • muntlig språkfärdighet
  • arbetssätt

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 2000-7558