Normen som rekonstruktion av handlingen: En analys av Cancians mayaindianska normstudie.

• Eva Friis

Redaktör

• Håkan Hydén

Summary, in Swedish

Ämnet för artikeln är frågan hur vi kan skaffa oss kunskap om de regler eller normer som ligger bakom ett visst handlingsmönster. Frågan aktualiserades under våren 1998, då Håkan Hydén presenterade en normteoretisk modell för rättssociologerna vid Lunds universitet. Modellen är avsedd som ett analysredskap av normens strukturella, motivationella och kognitionella element. Analysen kan ta sin utgångspunkt i antingen normen eller i aktörens handling, då normen rekonstrueras ur handlingen. I artikeln utvecklas rekonstruktionstemat, samt illustreras i form av en analys av Francesca Cancians (1975) mayaindianska normstudie från 1960-talet.

Publiceringsår

Svenska

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie

Aspekter av och perspektiv på normer. Rättssociologer reflekterar kring normer.

Volym

1999:3

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok