Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nöjda som lärare, missnöjda som anställda - skolexistens mellan mening och missnöje

Författare

Summary, in Swedish

Hur kan det komma sig att en relativt stor andel lärare på en och samma gång är missnöjda med en rad arbetsvillkor och upplever att arbetet är meningsfullt? Varför är, med andra ord, många lärare nöjda med sin yrkesutövning som lärare samtidigt som de är missnöjda som anställda? Frågeställningarna har attackerats från flera håll med utgångspunkt från läraryrkets och skolans utveckling under de senaste 20 åren. Många lärare förefaller finna sitt yrkes mening i relationen med eleverna och i de nära arbetsvillkoren. Missnöjets källa förefaller å andra sidan vara förvandlingen av de nära arbetsvillkoren inom ramen för skolans utveckling under de senaste 10-15 åren, som bland annat resulterat i att lärarens roll som underordnad anställd betonats och att yrkesautonomin utmanats.

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Sidor

19-36

Publikation/Tidskrift/Serie

Arbetsliv i omvandling

Issue

2006:4

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Lunds universitet, Institutionen för designvetenskaper (LTH)

Ämne

  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
  • Educational Sciences

Nyckelord

  • skola
  • yrkesautonomi
  • profession
  • skolforskning
  • lärarforskning
  • skolutveckling
  • arbetsmiljö
  • missnöje
  • mening
  • sociology
  • sociologi
  • lärare
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Status

Published

Projekt

  • Villkor i arbete med människor

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1404-8426