Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Review of Adrian Velicu, Civic Catechisms and Reason in the French Revolution

Författare

Summary, in Swedish

Katekeser är en genre som vanligtvis förknippas med lutheransk religionsundervisning, och inte revolutioner. Dess form, att ställa en antal givna frågor och ge ett definitivt svar för varje fråga synes lämna föga utrymme för självständigt och kritiskt tänkande. Frågandet som teknik är en retorik; syftet är att styra läsarens tänkande i avsedd riktning. Inpräntande av normer, inte radikala reflektioner är katekesens specialitet. Att katekesen form användes såväl av Les philosophes som av Robespierre kan förvåna i det förra fallet, men mindre i det senare, Robespierre ville ju skapa absolut lojala troende revolutionsanhängare.

I en monografi byggd på tidigare outnyttjat empiriskt franskt 1700-tals material visar Adrian Velicu, idehistoriker vid Karlstad universitet, att katekeser hade en betydligt vidare användning. Under upplysningen och särskilt under franska revolutionen användes katekesen som medel av revolutionärerna för att skapa en ny medborgare med nya värderingar.

Publiceringsår

2013

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

Sjuttonhundratal: Nordic Journal for Eighteenth-Century Studies

Dokumenttyp

Bokrecension

Förlag

Sällskapet för 1700-talsstudier

Ämne

  • Philosophy
  • History of Ideas

Nyckelord

  • French Revolution
  • reason
  • France
  • social conditions

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1652-4772