Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Strategier för ett ökat gående och cyklande - en litteraturstudie om olika faktorers betydelse

Författare

  • David Lindelöw

Summary, in Swedish

Denna rapport är resultatet av en litteraturstudie där olika faktorers påverkan på gåendet och cyklandet i en urban kontext har undersökts. Utifrån det studerade materialet har faktorerna delats in i grupperna individuella, externa samt resspecifika faktorer. Beslutsprocessen

för genomförande av gång- och cykelresor har delats in i faserna resbeslut, färdmedelsval och vägval. De studerade publikationernas validitet och pålitlighet har bedömts. Effekterna av ett flertal faktorer, så som säkerhet och trygghet, är svåra att estimera då studier av dessa

ej klargör hur graden av gående eller cyklande påverkas. Två viktiga slutsatser är att påverkansfaktorer för fotgängare och cyklister bör studeras ur ett användargrupperspektiv och att det finns ett antal faktorer som omnämns i de studerade publikationerna utan att valideras.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Bulletin 249 / 3000

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Lund University Faculty of Engineering, Technology and Society, Traffic and Roads, Lund, Sweden

Ämne

  • Infrastructure Engineering

Nyckelord

  • cyklist
  • cykel
  • påverkansfaktorer
  • färdmedelsval
  • litteraturstudie
  • fotgängare

Status

Published

Report number

Bulletin 249 / 3000

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1653-1930