Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Managementstudenter leder ny tävling

Noel Laporte är student på Ekonomihögskolans Master in Management (MIM) som just håller på att ta fram tävlingen Managerial Master.
Noel Laporte är student på Ekonomihögskolans Master in Management (MIM) som just håller på att ta fram tävlingen Managerial Master.

Kan ett spel vässa dina kunskaper om management? Noel Laporte och hans kurskamrater på Ekonomihögskolan arbetar med att lansera en ny årlig turnering – Managerial Master – tillsammans med två externa aktörer.

På Ekonomihögskolans magisterprogram i management jobbar en hel klass masterstudenter med att bygga upp tävlingen Managerial Master tillsammans med upplevelsebaserade lärföretaget Celemi och med stöd från Handelskammaren. 

Vad är Managerial Master?

– Det är en turnering, där företag tävlar i lag genom affärssimuleringar från Celemi. Genom simuleringarna kan man återskapa en arbetsplats eller andra operativa miljöer – det här är en möjlighet att få erfarenhet från verkliga situationer utan att riskera verkliga affärer.

Hur jobbar ni?

– Vi har fått uppdraget att sköta hela processen – från planering, logistik, ekonomi, försäljning, marknadsföring, press till uppföljning och dokumentation. För att åstadkomma detta har vi delat upp vår klass i funktionella grupper som ansvarar för var sin del. Varje grupp sätter upp sina egna delmål och stämmer av varje vecka. Vi får också värdefull input av Celemi för att säkerställa och effektivisera vårt arbetssätt.

– Management är ett unikt program. Den första terminen på programmet har jag imponerats av bredden och den samlade kompetensen i klassen. Ingen av oss har en bakgrund inom ekonomi, utan vi har kommit till Lund för att komplettera vår specialistkompetens med managementegenskaper. Jag kommer till exempel från Palo Alto, Kalifornien, och har en bakgrund inom bioteknik. Efter att ha arbetat på ett stamcellsforskningslabb vid Stanford University bytte jag fokus till teknologisektorn, med särskild inriktning på mjukvaruutveckling och start-ups.

Varför ska man delta?

– Det är ett roligt sätt att vidareutveckla sina kunskaper och utöka sitt nätverk med andra företag, öka sitt företags synlighet bland framtida talanger, och samtidigt lära sig det senaste inom management. Du får också testa nya idéer i en miljö som tillåter ”trial and error” – det här skapar en unik möjlighet för teambuilding.

– Anmälningsavgiften på 12 500 kronor per lag syftar till att samla in pengar till ett stipendium på hela studieavgiften för en icke-EU student som vill studera management i Lund – det kostar annars 130 000 kronor per år. Och så har vi såklart ett pris till det vinnande laget!

MASTER'S IN MANAGEMENT (MIM)

”Master’s in Management” är en akademisk examen som är vanlig i hela Europa, och i allt högre grad även i Nordamerika och Asien. Den är utformad för studenter som redan har en examen i ett ämne utanför ekonomiområdet, och som vill komplettera sin spetskompetens med en bred ledarskapsförmåga.

Programmet startade på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet hösten 2014. Det är en intensiv magisterutbildning som förbereder studenterna för framtida chefspositioner inom ett snabbrörligt näringsliv – med en examen i management är studenterna förberedda att ta sig an många och varierande roller under sitt yrkesliv.

Mer om programmet på Ekonomihögskolans engelska webbplats

 

OM TÄVLINGEN

Varje lag består av fyra medlemmar som tävlar om kunderna på en hårt konkurrensutsatt marknad.

Varje deltagare antar en roll: inom marknadsföring och försäljning, utveckling och tjänster, planering och genomförande, samt finans och kontroll. Målet är att skapa vinst samt långsiktigt värde.

Scenariot utspelas under åtta år, då lagen vinner eller förlorar kunder baserat på företagets erbjudande och prestanda.

Driv ditt företag till toppen med Celemi Enterprise – en tävling som väcker ambition och bygger strategi.

Läs mer på managerialmaster.se

Besök Celemis hemsida

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.