Välkommen på pressvisning av Winstruputställning och bok

Lördagen den 6 maj klockan 12 öppnar Historiska museets nya utställning ”Peder Winstrup – Historier kring en 1600-talsmumie” samtidigt med boksläpp av vår nya populärvetenskapliga bok om de spänande resultaten från den historiska och medicinska forskningen kring mannen och mumien Peder Winstrup.

Plats: Historiska museet, Kraftstorg 1 i Lund

Tid: Fredag den 5 maj klockan 10:00-11:00. Lättare tilltugg erbjuds.

Det tvärvetenskapliga  projektet kring lundabiskopen Peder Winstrups mumie har väckt stor internationell uppmärksamhet. Nu kan äntligen de spännande resultaten presenteras för Lundabor, skåningar och turister/allmänheten i en utställning och praktbok.

Följ med till 1600-talets Lund och lär känna renässansmänniskan Peder Winstrup!

Peder Winstrup (1605-1679) hade många strängar på sin lyra; biskop, professor i fysik, kunglig hovpredikant, fornforskare, arkitekt, författare, teolog, boktryckare, initiativtagare till Lunds universitet och turistguide. Utställningen ger inblick i de medicinska och arkeologiska undersökningarna av hans välbevarade kropp, kläder och kista. Här kan man steg för steg följa undersökningen av mumien, ta del av hans långa sjukjournal och se hans unika begravningsdräkt.

Museet visar bl.a. ett djävulsmynt, biskopens löständer och landets äldsta bladlus. Madrass och kuddar innehöll ett rikt växt- och insektsmaterial som berättar om biskopens egen örtagård och spannmålsmagasin. I utställningen finns också föremål som nyupptäckta porträtt, en betydelsefull silverkanna, böcker och en märklig käpp. Via en återskapad 3D-värld kan man se hur Peder Winstrup bodde och levde i hjärtat av Lund. Man kan också aktivera spelmomentet och bli budet som ska leverera vinet till biskopens middag med kung Karl X Gustav.

Utställningen pågår mellan 6 maj 2017 – 7 januari 2018.