Sten K. Johnson: Stipendieregn över ny kull entreprenörskapsstudenter

Hur skapar vi fler nya arbetstillfällen? Hur kan befintliga företag och offentlig sektor utvecklas och bli mer nyskapande? Det är aktuella frågor som politiker och beslutsfattare försöker hitta ett bra svar på – i synnerhet detta valår.

En del av svaren finns vid masterprogrammet i entreprenörskap som är kopplat till Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship vid Ekonomihögskolan i Lund. Den femte juni fick studenterna sin examen efter att under ett år skapat nya affärsidéer och företag, samt hjälpt etablerade företag att bli mer innovativa. Bland projekten märks bland annat dekorativa, bakteriedämpande och ljudisolerande väggar av mossa, en penna som kan skriva i 3D och eldningsmaterial gjort av kaffesump. Bland företagen som har fått nya idéer och förslag på lösningar finns bland annat Axis, Skanska, Ikano Bank, Sony Mobile och Wackes.

Att studenterna satt avtryck i regionen märks också genom att två företag, Qgroup och Talentia, valt att under examensceremonin dela ut varsitt stipendium; ett till bästa entreprenör och ett till bästa intraprenör. Stipendierna delades ut vid examensceremonin i Palaestra et Odeum. Gabor Kiss tilldelades det nyinstiftade stipendiet The QGroup Scholarship for Best Student Entrepreneur 2014 och Samuel Stöhr belönades med The Talentia Scholarship for Best Student Intrapreneur 2014. Utöver dessa stipendiater kommer ytterligare tre av de nyexaminerade studenterna, Mohammed Rizk, Sander Oudendijk och Stephen Batley, under tre månader ha möjlighet att arbeta med att utveckla sina egna projekt genom Leapfrog stipendier från Lund University Innovation Systems.
– Vår pedagogiska idé är att kombinera entreprenöriell handling med teoretisk reflektion, och det receptet har visat sig framgångsrikt, säger Diamanto Politis, som ansvarar för entreprenörskapsprogrammet (new venture creation).

Studenterna kommer från världens alla hörn.  Det skapar dynamik i klassrummet och ett värdefullt internationellt nätverk att använda i framtida affärssammanhang. Företagen i regionen har fått upp ögonen för studenterna, och vill de inte starta sina egna företag så har de lätt att få anställning.
– Den praktik studenterna gör i etablerade företag och de projekt de arbetar med ger en erfarenhet som företag efterfrågar, det är helt klart, säger Joakim Winborg, ansvarig för intraprenörskapsprogrammet (corporate entrepreneurship).

Mer information:  Sten K Johnsson Centre for Entrepreneurship, www.entrepreneur.lu.se
Kontaktperson: Lottie Olsson Norrsén, 0704 24 83 21, lottie [dot] norrsen [at] fek [dot] lu [dot] se (link sends e-mail)

Publicerad: 2014-06-09