Så slår de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland

Med anledning av Rysslands invasion i Ukraina förklarar nationalekonomen Fredrik NG Andersson hur de ekonomiska sanktionerna slår mot Ryssland, såväl mot befolkningen som mot företag, banker och den ryska centralbanken.

Vad är det för restriktioner som Ryssland har fått och vad innebär restriktionerna för den ryska valutan? Vad innebär uteslutandet ur Swift-systemet för ryska banker, företag och andra och vad händer med inflationen? Hur drabbas vanliga människor i Ryssland av de ekonomiska restriktionerna?

Detta är några av de frågor som Fredrik NG Andersson, docent i nationalekonomi vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, besvarar i klippet ovan.