Utdöd meteorit förändrar bilden av solsystemet

Den utdöda meteoriten kan leda till ny kunskap om solsystemet. Foto: Birger Schmitz/Mario Tassinari

Geologen Birger Schmitz vid naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet, har hittat fossilet av en utdöd meteorit som kolliderade med jorden för omkring 470 miljoner år sedan. Det fossila meteoritfyndet är det första i sitt slag och av en typ som inte längre faller på jorden. Upptäckten, som kan leda till ny kunskap om solsystemet, uppmärksammas både nationellt och internationellt.

Ingen vet hur meteoritflödet till jorden sett ut de senaste 500 miljoner åren eller dessförinnan. Forskare har helt enkelt antagit att meteoriterna var uppbyggda på samma sätt då som nu och att flödet av meteoriter inte förändrats över tiden. Men så är det sannolikt inte menar Birger Schmitz som gjorde fyndet i ett stenbrott vid Kinnekulle utanför Lidköping tillsammans med Mario Tassinari, hedersdoktor vid Lunds universitet.

Fossilet de hittade vänder upp och ner på rådande uppfattning om meteoriter, eftersom det är av en typ som inte finns representerad bland nutida meteoriter. Det har helt enkelt en annan sammansättning än alla kända grupper av meteoriter.

- Det ger en stark indikation om att meteoritflödet till jorden, helt i strid med rådande bild, kan ha varit lika annorlunda för 470 miljoner år sedan som dåtidens djurliv var jämfört med nutida djur, säger Birger Schmitz.

Han och Mario Tassinari kallar därför fyndet för ”utdöd meteroit”, en sorts meteoriternas dinosaurie. Med utdöd meteorit menar de en meteorit vars föräldrakropp förstördes i forntiden. Därför kommer den här typen av meteoriter aldrig mer att falla på jorden.

Den utdöda meteoriten hittades i Thorsbergs stenbrott utanför Lidköping. I bakgrunden syns Österplana kyrka som ger namn åt fyndet. Foto: Birger Schmitz

Fyndet indikerar att dagens meteoriter inte är representativa för vad som finns i asteroidbältet. Enligt Birger Schmitz kan det vara så att olika processer i rymden påverkar så att meteoriter kommer från olika delar av asteroidbältet under olika geologiska perioder.

- Den utdöda meteoriten som vi hittat kommer i grunden att förändra synen på vad meteoriter är. Kanske är det så att vår bild av solsystemets historia i hög grad bygger på ett kraftigt fraktionerat urval av det material som faktiskt finns därute. Om det är så får det stora konsekvenser, säger Birger Schmitz.

Fyndet beskrivs i en artikel i Nature Communications.