Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kurser, grupper och föreläsningar hos Studenthälsan

På Studenthälsan erbjuder vi kurser och grupper för dig som student. Dessutom arrangerar vi öppna föreläsningar med olika teman relaterade till studenthälsa. Välkommen!

Genvägar till sidans innehåll:

Öppna digitala föreläsningar

Onsdagar klockan 12.15–13.00

Våra föreläsningar hålls via Zoom och länk skickas till dig via e-post när du anmält dig.

8 december: Ensamhet

De flesta människor känner sig ensamma ibland, av många olika skäl. Om ensamhet påverkar ditt liv finns det saker du kan göra som kan hjälpa. Om du vill veta mer om detta är du välkommen på vårt lunch-seminarium.

Notera att denna föreläsning hålls på engelska.

Anmäl dig till föreläsningen Ensamhet

15 december: Tankar – superkraft eller en känsla till ohälsa?

Tankar eller kognition är människans unika superkraft bland djurriket samtidigt som det är en primär källa till psykiska hälsa. Denna föreläsning erbjuder dig en inblick i tankarnas värld och ger dig verktyg för att kunna tämja superkraften till din fördel.

Anmäl dig till föreläsningen Tankar - superkraft eller en känsla till ohälsa?

Kurser

Kurs i stresshantering

Studenthälsan erbjuder stresshanteringskurs för studenter vid Lunds universitet och SLU Alnarp. Kursen ges digitalt och är baserad på ACT-metoden, som står för Acceptance and Commitment Therapy. Du deltar vid tre kurstillfällen, där det första är obligatoriskt. Med hjälp av kursen kan du lära dig mer om stress och samtidigt lära känna dig själv och vad du som student behöver för att minska och hantera stress. Vi berör också värderingar och hur du kan ta steg för att öka balans i vardagen.

Datum: 18/11, 2/12, 16/12
Tid: 13.30–15.00
Plats: Kursen ges via Zoom

Det går inte längre att anmäla sig till kursen.

Avanmäl dig från kursen

Kurs i hantering av självkritik i studier

Det finns flera olika anledningar till att vara självkritisk som är kopplat till dåligt mående. Ett förhållningssätt för att bli mindre självkritisk och på så vis må bättre är att utveckla sin compassion-muskel.

Compassion, på svenska uttryckt medkänsla, är en förmåga som innebär ”att vara uppmärksam på lidande och ha en motivation att försöka minska det, samt att vilja öka välmående”. Forskning har visat att odlandet av en medkännande version av oss själva sänker nivån av självkritik och därmed även stress och ångest. Den medkännande förmågan är medfödd men behöver tränas, precis som vi tränar vår kropp. 

I kursen tränar vi compassion genom olika övningar. Syftet är på sikt att kunna möta oss själva med en emotionell ton av värme, acceptans och omsorg när livet är svårt.

Kursen kräver deltagande vid samtliga tillfällen. När du anmält dig får du länk till Canvas i bekräftelsemejlet. I Canvas börjar du bedriva dina självstudier inför och under kursen. Här får du också övergripande information och om kursen är digital eller på plats på Studenthälsan.

Datum: 12/11, 19/11, 26/11, 3/12, 10/12 samt 25 februari 2022
Tid: 09.00–11.00

Det går inte längre att anmäla sig till kursen.

Avanmäl dig från kursen

Deltagandet i kursen är kostnadsfritt.

Kurs i medveten närvaro/mindfulness

Är du nyfiken på att lära dig mer om medveten närvaro eller mindfulness? Vill du träna på att förhålla dig till dig själv och tillvaron på ett mer medvetet, närvarande och icke-dömande sätt? Kanske få hjälp att förhålla dig till ohjälpsamma tankar och känslor med mer distans och perspektiv? Forskning har visat att regelbunden mindfulness-träning bland annat kan vara hjälpsamt för att hantera stress, oro och nedstämdhet.

Kursen utgår från programmet MBKT/Mindfulness-baserad kognitiv terapi (enligt Segal, Teasdale & Williams), med grund i gammal beprövad meditationsträning. Gruppträffarna är upplevelsebaserade snarare än teoretiska. Vi kommer prova på olika mindfulness-övningar, reflektera tillsammans och sedan fortsätta träna på egen hand mellan kurstillfällena. För att få ut mesta möjliga av kursen bör man alltså vara beredd att lägga lite tid på övning mellan kurstillfällena.

Kursen ges i via Zoom och kräver deltagande vid samtliga tillfällen. Länk till Zoom skickas till dig via mejl när du anmält dig.

Datum: 17/11, 24/11, 1/12, 8/12, 15/12
Tid: 15.15--17.15
Plats: Kursen ges via Zoom

Det går inte längre att anmäla sig till kursen.

Avanmäl dig från kursen

Kurs för dig med talängslan: Våga tala

Känner du obehag, rädsla, skakar, darrar på rösten eller kanske oro långt i förväg när du ska tala inför andra? Det kan vara när du ska hålla föredrag, redovisa grupparbeten eller vara aktiv vid seminarier som du upplever att du inte kan göra dig själv rättvisa. Du är inte ensam, så känner många studenter.

Kursen är till för dig som är student och vill komma till rätta med den här typen av problem. I "Våga tala" får du lära dig vad talängslan är, träna dig på att möta obehaget och få verktyg att hantera din talängslan med.

Kursen varvas med praktik och teori. Teori och hemuppgifter får du via Canvas. För att öva tillsammans med andra ses vi för exponeringstillfällen en gång i veckan. Vi uppmanar dig som deltagare att vara med vid samtliga exponeringstillfällen eftersom övningarna i kursen är viktiga och ni som deltar är varandras publik och stöd. Varje exponeringstillfälle är 2 timmar långt och träffas under sammanlagt fem tillfällen.

Deltagandet i kursen är kostnadsfritt.

Datum: Måndagar 8/11, 15/11, 22/11, 29/11, 6/12
Tid: 09.30–11.30

Kursen är full. Det går inte längre att anmäla sig till kursen.

Avanmäl dig från kursen

Grupper

Prokrastineringsgrupp

Studenthälsans prokrastineringsgrupp löper över hela terminen och är till för dig som har svårt att organisera studierna eller som upprepat skjuter upp pluggandet. Syftet med gruppen är att med stöd av varandra arbeta för att minska prokrastinering och att komma i gång med studierna.

Studenthälsan har fortlöpande intag till gruppen vilket innebär att du som student kan hamna i kö och börjar när det blir en plats ledig. Så först till kvarn!

Datum: Måndagar
Tid: 15.00–17.20
Plats: Gruppen träffas via Zoom

Anmäl dig till prokrastineringsgruppen

Stödgrupp vid utmattning/depression: Vägen tillbaka

Gruppen ”Vägen tillbaka” är till för dig som är, nyligen har varit, eller kanske är på väg att bli sjukskriven för utmattning/depression under studietiden. Syftet med gruppen är att få stöd i att komma tillbaka i studier.

Gruppen träffas varje vecka på måndagar. Inför eventuellt deltagande i gruppen kommer du först att bli uppringd och därefter bokas in för ett bedömningssamtal.

Anmäl dig till stödgruppen genom att boka en tid hos Studenthälsan

Gruppen tar in nya studenter cirka en gång i månaden.

Datum: Måndagar
Tid: 09.00–10.00
Plats: Gruppen träffas över Zoom

Deltagandet i gruppen är kostnadsfritt.

Metakognitiv gruppterapi (MCGT)

Denna gruppbehandling baseras på Adrian Wells Metakognitiv terapi för ångest och depression (2009) som har utmynnat i effektiva behandlingar för ett antal olika psykiatriska problem.

Denna gruppbehandling för oro och ältande är en transdiagnostisk behandling som syftar till att komma åt en tankestil som kännetecknas av återkommande negativa tankar. Den teoretiska utgångspunkten är att repetitivt negativt tänkande är en transdiagnostisk process som ligger till grund för vanliga komorbida, känslomässiga svårigheter. Forskning på MCT-baserade behandlingar är lovande och visar på stora effekter, vad gäller minskning i oro och ältande med motsvarande symptomreduktioner i ångest och depression mot slutet av behandlingen (McEvoy, 2019; McEvoy et al., 2015 ; Thorslund et al., 2020).

Behandlingen sker över 6 veckovisa sessioner på 2 timmar, med tillägg av en booster vid 2 månaders uppföljning. Behandlingen ges helt på engelska och är därmed tillgänglig för internationella likväl som svenska studenter. Aktivt deltagande under och mellan sessionerna är en förutsättning för deltagande.

Du behöver även ha genomfört en bedömning hos en medarbetare från Studenthälsan innan du anmäler dig.

Boka en tid hos Studenthälsan

Gruppformatet innebär inte att du behöver vara personlig på ett självutlämnande sätt. Upplägget är strukturerat och liknar deltagande i en kurs. Tyngdpunkten kommer att ligga på att lära sig nya strategier för att hantera oro och ältande, snarare än att undersöka enskilda negativa tankar eller personliga frågor. Genom ditt deltagande kommer du erbjudas en möjlighet att få större förståelse för dina problem och lära dig nya strategier för att hantera dem.

Datum: 9/11, 16/11, 23/11, 30/11, 7/12, 14/12 samt 2 mars 2022
Tid: Tisdagar 09.00–11.00
Plats: Kursen ges via Zoom
Språk: Engelska

Det går inte längre att anmäla sig till kursen.

Kursdatum för våren 2022 och anmälan kommer läggas ut i slutet av januari 2022. 

Avanmäl dig från kursen

Kontaktinformation

Studenthälsan
Telefon:
046-222 43 77

Receptionens telefontider:

Måndag–onsdag och fredag 08.30–09.30
Torsdag 08.30–09.00

Med reservation för tillfälliga ändringar.

Besöksadress:
Sandgatan 3
Lund

Postadress:
Lunds universitet
Studenthälsan
Box 117
221 00 LUND

Se karta på google.se

För dig som pluggar på LTH eller Medicinska fakulteten:

Utöver Studenthälsan finns också stöd att få via kuratorerna på LTH eller Medicinska fakulteten.

Kontaktuppgifter till kuratorerna på LTH

Information om kuratorn på Medicinska fakulteten

För dig som är doktorand:

Vänd dig till Företagshälsovården

För dig som är anställd, representant för en studentkår eller annan organisation:

Information om Studenthälsan - Medarbetarwebben.lu.se