Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kurser, grupper och föreläsningar hos Studenthälsan

På Studenthälsan erbjuder vi kurser och grupper för dig som student. Dessutom arrangerar vi öppna föreläsningar med olika teman relaterade till studenthälsa. Välkommen!

Genvägar till sidans innehåll:

Sommaraktiviteter

Träningspass utomhus

Eftersom träning och motion är bra för både din fysiska och psykiska hälsa kommer Studenthälsan erbjuda lättare träningspass utomhus i sommar. Det kommer också vara en möjlighet att träffa andra och att komma i gång med den där träningsrutinen som du kanske skjutit på ett tag.

Passen kommer vara lätta så att alla kan vara med oavsett träningsbakgrund. Vi kommer variera mellan bland annat cirkelträning, löpning och beachvolleyboll. Passen kommer vara 30–60 minuter långa beroende på vilken aktivitet vi gör.

Varje tisdag och torsdag klockan 09.00 samlas vi vid utegymmet i Stadsparken i Lund. Givetvis är det gratis att vara med. Kom ombytt till passen och ta gärna med en vattenflaska.

Datum

  • 31 maj-10 juli (vecka 22–27)*
  • 15 augusti-4 september (vecka 33–35)

*Notera: Torsdagen den 16 juni arrangeras inget träningspass.

Samlingsplats: Utegymmet i Stadsparken i Lund

Hitta utegymmet via Google Maps

Öppna meditationsklasser

Innan några av träningspassen som Studenthälsan arrangerar kan du delta i öppna meditationsklasser klockan 08.15-08.45.

Klasserna sker på torsdagarna och börjar med en introduktion och lätta pre-asanas (enkla förberedande yogasekvenser/positioner). Därefter genomförs den sittande, guidade klassen i ungefär 18 minuter.

Datum

  • Torsdag 2 juni
  • Torsdag 9 juni
  • Torsdag 23 juni

Samlingsplats: Utegymmet i Stadsparken i Lund

Hitta utegymmet via Google Map

Workshop om trecirkelmodellen - vägen till välmående och återhämtning

Vill du skapa förutsättningar för att må bättre i ett stressat studentliv? Kanske har Karnevalsarbetet gjort slut på dina energidepåer? Då passar denna workshop dig! Vi träffas under 90 minuter där varje deltagare jobbar med sin väg till välmående och återhämtning. Möjlighet finns också att dela med sig och inspirera övriga deltagare. Du förbereder dig med det material som skickas ut när du anmält dig. Det kommer dig tillhanda senast en vecka innan workshopen äger rum.

Vi har uppskattat att du behöver avsätta minst 90 minuter för att förbereda dig inför träffen. Du investerar alltså totalt tre timmar för att ge dig möjlighet till ett bättre och hållbart mående!

Vi erbjuder två olika datum och tider. I anmälningsformuläret väljer du vilken dag som passar dig.

Sista anmälningsdag är 7 juni.

Datum: Tisdag 14 juni klockan 10.00–11.30 eller tisdag 21 juni klockan 08.30–10.00
Plats: Studenthälsans lokaler, Sandgatan 3, Lund

Anmäl dig till workshopen Trecirkelmodellen

Kurs för dig med talängslan: Våga tala

Känner du obehag, rädsla, skakar, darrar på rösten eller kanske oro långt i förväg när du ska tala inför andra? Det kan vara när du ska hålla föredrag eller vara aktiv vid seminarier som du upplever att du inte kan göra dig själv rättvisa. Du är inte ensam, så känner många studenter.

I sommar finns möjlighet att ta del av kursen Våga Tala som intensivkurs. Vi träffas dagligen under en vecka i Studenthälsans lokaler för att öka kunskap om talängslan och träna på att möta obehaget med verktyg för att hantera talängslan. Deltagandet i gruppen är kostnadsfritt.

Datum: 4/7, 5/7, 6/7, 7/7, 8/7
Tid: 10.00–12.30
Plats: Studenthälsans lokaler, Sandgatan 3, Lund

Anmäl dig till sommarens intensivkurs Våga tala

Avanmäl dig från kursen

Sömnworkshop

Har du svårt att sova eller sover för litet? Många lider av sömnbesvär som påverkar vardagsliv och prestationsförmåga i studierna. Studenthälsan erbjuder i sommar en workshop om sömn för dig som vill lära dig mer om hur sömnen fungerar, få tips i vardagen samt påbörja ett förändringsarbete mot bättre sömnvanor. Vi kommer att träffas vid två tillfällen.

Datum: Onsdag 6 juli och onsdag 17 augusti
Tid: 13.00–15.30
Plats: Studenthälsans lokaler, Sandgatan 3, Lund

Du behöver inte anmäla dig till sömnworkshopen utan kan komma till Studenthälsans lokaler vid utsatta datum.

Öppna digitala föreläsningar

Alla Studenthälsans digitala föreläsningar för vårterminen har passerat.

Kurser

Kurs i stresshantering

Studenthälsan erbjuder stresshanteringskurs för studenter vid Lunds universitet och SLU Alnarp. Kursen ges digitalt och är baserad på ACT-metoden, som står för Acceptance and Commitment Therapy. Du deltar vid tre kurstillfällen, där det första är obligatoriskt. Under kursen får du möjlighet att lära dig mer om stress. Du får också lära känna dig själv och vad du som student behöver för att minska och hantera stress. Vi berör också värderingar och hur du kan ta steg för att öka balans i vardagen.

Vi återkommer i höst 2022 för nya kursdatum.

Kurs i hantering av självkritik i studier

Det finns flera olika anledningar till att vara självkritisk som är kopplat till dåligt mående. Ett förhållningssätt för att bli mindre självkritisk och på så vis må bättre är att utveckla sin compassion-muskel.

Compassion är detsamma som medkänsla. Det är en förmåga som innebär att ”vara uppmärksam på lidande och ha en motivation att försöka minska det, samt att vilja öka välmående”. Forskning har visat att odlandet av en medkännande version av oss själva sänker nivån av självkritik och därmed även stress och ångest. Den medkännande förmågan är medfödd men behöver tränas, precis som vi tränar vår kropp. 

I kursen tränar vi compassion genom olika övningar. Syftet är på sikt att kunna möta oss själva med en emotionell ton av värme, acceptans och omsorg när livet är svårt.

Kursen kräver deltagande vid samtliga tillfällen. När du anmält dig får du ett bekräftelsemejl med en självregistreringslänk till Canvas. I Canvas börjar du bedriva dina självstudier inför och under kursen. Här får du också övergripande information och om kursen är digital eller på plats på Studenthälsan.

Vi återkommer i höst 2022 för nya kursdatum.

Kurs i medveten närvaro/mindfulness

Är du nyfiken på att lära dig mer om medveten närvaro eller mindfulness? Vill du träna på att förhålla dig till dig själv och tillvaron på ett mer medvetet, närvarande och icke-dömande sätt? Kanske få hjälp att förhålla dig till ohjälpsamma tankar och känslor med mer distans och perspektiv? Forskning har visat att regelbunden mindfulness-träning bland annat kan vara hjälpsamt för att hantera stress, oro och nedstämdhet.

Kursen utgår från programmet MBKT/Mindfulness-baserad kognitiv terapi (enligt Segal, Teasdale & Williams), med grund i gammal beprövad meditationsträning. Gruppträffarna är upplevelsebaserade snarare än teoretiska. Vi kommer prova på olika mindfulness-övningar, reflektera tillsammans och sedan fortsätta träna på egen hand mellan kurstillfällena. För att få ut mesta möjliga av kursen bör man alltså vara beredd att lägga lite tid på övning mellan kurstillfällena.

Kursen ges i via Zoom och kräver deltagande vid samtliga tillfällen. Länk till Zoom skickas till dig via mejl när du anmält dig.

Vi återkommer i höst 2022 för nya kursdatum.

Grupper

Prokrastineringsgrupp

Studenthälsans prokrastineringsgrupp är till för dig som har svårt att organisera studierna eller som upprepat skjuter upp pluggandet. Syftet med gruppen är att med stöd av varandra arbeta för att minska prokrastinering och att komma i gång med studierna.

Gruppen löper över hela terminen. Studenthälsan har fortlöpande intag till gruppen vilket innebär att du som student kan hamna i kö och börjar när det blir en plats ledig. Så först till kvarn!

Datum: Måndagar
Tid: 15.00–17.20
Plats: Gruppen träffas via Zoom

Det går inte längre att anmäla sig till prokrastineringsgruppen. Välkommen åter till hösten för anmälan.

Stödgrupp vid utmattning/depression: Vägen tillbaka

Stödgruppen är till för dig som är eller nyligen har varit sjukskriven för utmattning/depression under studietiden. Gruppen riktar sig också till dig som kanske är på väg att bli sjukskriven. Syftet med gruppen är att få stöd i att komma tillbaka i studier.

Gruppen träffas varje vecka på måndagar. Inför eventuellt deltagande i gruppen kommer du först att bli uppringd och därefter bokas in för ett bedömningssamtal.

Anmäl dig till stödgruppen genom att boka en tid hos Studenthälsan

Gruppen tar in nya studenter cirka en gång i månaden.

Datum: Måndagar
Tid: 09.00–10.00
Plats: Gruppen träffas över Zoom

Metakognitiv gruppterapi (MCGT) för oro och ältande

Denna gruppbehandling baseras på boken Metakognitiv terapi för ångest och depression av psykologen Adrian Wells. Boken har utmynnat i effektiva behandlingar för ett antal olika psykiatriska problem.

Gruppbehandlingen för oro och ältande är en transdiagnostisk behandling som syftar till att komma åt en tankestil som kännetecknas av återkommande negativa tankar. Den teoretiska utgångspunkten är att repetitivt negativt tänkande är en transdiagnostisk process som ligger till grund för vanliga komorbida, känslomässiga svårigheter. Forskning på MCT-baserade behandlingar är lovande och visar på stora effekter. Effekterna gäller minskning i oro och ältande med motsvarande symptomreduktioner i ångest och depression mot slutet av behandlingen.

Behandlingen sker över 6 veckovisa sessioner på 2 timmar, med tillägg av en booster vid 2 månaders uppföljning. Behandlingen ges helt på engelska och är därmed tillgänglig för internationella likväl som svenska studenter. Aktivt deltagande under och mellan sessionerna är en förutsättning för deltagande.

Tänk på att du behöver även ha genomfört en bedömning hos en medarbetare från Studenthälsan innan du anmäler dig.

Boka en tid hos Studenthälsan

Gruppformatet innebär inte att du behöver vara personlig på ett självutlämnande sätt. Upplägget är strukturerat och liknar deltagande i en kurs. Tyngdpunkten kommer att ligga på att lära sig nya strategier för att hantera oro och ältande. Snarare än att undersöka enskilda negativa tankar eller personliga frågor. Genom ditt deltagande kommer du erbjudas en möjlighet att få större förståelse för dina problem. Du kommer också lära dig nya strategier för att hantera dem.

Datum kurs 3
Tid:
Plats: Studenthälsans lokaler, Sandgatan 3 Lund
Språk: Engelska

 

Vi återkommer i höst 2022 för nya kursdatum.

Kontaktinformation

Studenthälsan
Telefon:
046-222 43 77 (Ej tidbokning)

Telefontider:

Måndag–onsdag och fredag 08.30–09.30
Torsdag 08.30–09.00

Med reservation för tillfälliga ändringar.

Besöksadress:
Sandgatan 3
Lund

Postadress:
Lunds universitet
Studenthälsan
Box 117
221 00 LUND

Hitta Studenthälsan via Google Maps

För dig som pluggar på LTH eller Medicinska fakulteten:

Utöver Studenthälsan finns också stöd att få via kuratorerna på LTH eller Medicinska fakulteten.

Kontaktuppgifter till kuratorerna på LTH

Information om kuratorn på Medicinska fakulteten

För dig som är doktorand:

Vänd dig till Företagshälsovården

För dig som är anställd, representant för en studentkår eller annan organisation:

Information om Studenthälsan - Medarbetarwebben.lu.se