Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Textversion av poddavsnittet: Zoomar in på studieteknik

Om poddavsnittet

Inspelningsdatum: 5 april 2021

Medverkande:

  • Isabella, läkarstudent
  • Andrietta, biomedicinstudent

Beskrivning: Studenterna Isabella och Andrietta delar mig sig av sina bästa tips gällande studieteknik. Hur mycket tid behöver man egentligen lägga på plugget och skiljer det sig mycket från gymnasiet? Vad är en tenta och vad händer om man kuggar den? Det och mycket mer i Studentdjungeln med Isabella och Andrietta.

Här följer textversionen av poddavsnittet

Isabella: Du lyssnar på Lunds universitets studentpodd med Isabella.

Andrietta: och Andrietta.

Andrietta: Hallå? Hallå? Hör ni mig? Hör ni mig? Hallå?

Andrietta: Alltså så låter det väl ungefär på ett X-antal Zoom-möten, senast igår, det har gått ett år av Zoom och man har fortfarande inte lärt sig var Unmute-knappen är någonstans.

Isabella: Nej haha. Det är alltid en avstämning innan man går in i Zoom-möten, hör ni mig?

Andrietta: Nej men, det fungerar ändå väldigt bra det där med Zoom.

Isabella: Precis, och distansundervisning!

Andrietta: Verkligen, för det är väl också väldigt många som undrar, hur fungerar det?

Isabella: Ja.

Andrietta: För det har ju varit en omställning för alla.

Isabella: Verkligen.

Andrietta: Och för lärarna framför allt.

Isabella: Och bara så här lära sig hur bakgrundsbilderna fungerar om man vill sitta i exempelvis ett tåg när man sitter i ett Zoom-möte och lära sig om biologi.  
Andrietta: Man kan sitta på en strand, det har väl varit någon föreläsare som svävat uppe bland bergen, eller typ ute i rymden och man bara ja men det fungerar ju också.

Isabella: Ta mig till rymden, haha!

Andrietta: Det är ett bra caption annars, ta mig till rymden. Nej men alltså det fungerar ju väldigt bra. Generellt så det jobbiga med distansundervisning är väl att man måste plugga hemifrån.

Isabella: Ja!

Andrietta: Och att man måste hitta en studieteknik som kanske skiljer sig lite från den vanliga studietekniken som man hade innan.

Isabella: För du har pluggat mycket hemifrån och pluggat mycket på distans nu senaste året, hur löser man det sociala? För jag tänker att det blir väldigt ensamt att sitta själv framför en dator. Visst att man ser folk via datorn men att man inte träffar folk lika mycket, hur löser man det problemet?

Andrietta: Det är också en väldigt bra fråga som jag typ knappt har något svar på, men man lär ju sig också att göra egna Zoom-möten och diskutera och öva sin presentation bland annat för sina kompisar där, det har jag gjort några gånger och det har fungerat väldigt bra. Sedan så lär man väl sig också att komma ut, nu är det väl enklare när det börjar bli varmare. Gå ut på promenader, träffas utomhus i mindre sällskap för att ändå komma ut ifrån sitt rum eller lägenhet eller var man än bor. Det är väl kanske det som man måste fokusera på, eller som jag har fokuserat mycket på i alla fall.  Hur känner du, hur har det varit på läkarprogrammet?

Isabella: Jag har haft mycket praktik under tiden nu när det har varit Corona, vi har haft vissa föreläsningar via Zoom och gruppundervisning via Zoom, och jag, jag gillar ju ändå konceptet, man blir mer effektiv upplever jag, man behöver inte ta sig till någon plats utan man kan stiga upp, ta på sig det man har närmst sängen typ.

Andrietta: Ett par pyjamasbyxor och en lite snyggare tröja så är det löst

Isabella: Ja så man ser lite rimlig ut, och sedan jobba sig igenom dagen genom datorn och det har jag uppskattat att man har nära till kylskåpet, nej men man löser det på något sätt och sedan som du säger så när man är klar med skolan eller det man håller på med via Zoom, så kan man göra andra saker och då blir tiden lite mer effektivare upplever jag det som. Det blir inte det här snicksnacket emellanåt vilket är lite synd också så klart för det förlorar ju sin charm.

Andrietta: Men det är väl just det här, det är väl många som undrar hur mycket tid behöver man lägga på plugget egentligen? För det är väl typ den vanligaste frågan som man får, alltså pluggar ni hela tiden eller hur hinner ni med att göra annat? Hinner man med att jobba? Det är mycket sådana frågor vilket jag också tänkte, hur ska jag kunna överleva på ett studiebidrag och ifall man inte tar lån. Det är många tankar, hinner jag jobba för att få in lite extra? För min del var det, som vi var inne lite på i förra avsnittet att man tog första året och bara fokuserade på studierna för att komma in i en studieteknik och för det sociala att lära känna folk. Under min kandidat, så de två sista åren så jobbade jag 10 timmar extra i veckan i en klädesbutik och jag kände att jag nästan fick mer tid i veckan för jag blev mer effektiv och fick planera bättre. Nu gillar ju jag att planera och fixa.

Isabella: Du tjänade både pengar och tid?

Andrietta: Ja men typ

Isabella: Vilken fantastisk kombination!

Andrietta: Sedan ska det ju också tilläggas att man är väldigt olika där och att man som sagt ska försöka hitta en balans för vad som fungerar för en själv. Annars kanske man behöver lägga lite mer tid någon vecka och försöker balansera upp det.

Isabella: Men jag är helt med dig på den banan att när man har som mest så blir man också som mest effektiv, för då måste man vara strukturerad.

Andrietta: Eller ja, vi blir det i alla fall.

Isabella: Ja men precis, för det gäller ju verkligen att ha sin struktur eller att kunna sin struktur om man ska kombinera skola och kanske något jobb vid sidan av. Men det här med studieteknik, hur blir man effektiv i skolan då? Jag vet att jag under gymnasiet pluggade mycket själv, jag ansåg att det var effektivt. Jag fokuserade på mitt och lärde mig det jag kunde lära mig och det funkade. Jag la väldigt mycket tid på plugget under gymnasiet, men jag tror inte riktigt att jag vågade testa något annat eller någon annan studieteknik för att..

Andrietta: Det var typ det som gällde liksom

Isabella: Ja och det hade funkat och därför så körde jag på med det, men sedan så insåg jag att men först nu under universitet att man hade kunnat vara några timmar effektivare. Man hade inte behövt sitta där dag in och dag ut. Men det var nog först under universitet då vi hade en inspirationsföreläsning ganska tidigt in i programmet där de pratade mycket om studieteknik, hur ska man tänka och öppnade upp att nu i början av programmet så är det viktigt att man hittar sin studieteknik för att det är ju väldigt mycket information att ta till sig under universitet.

Andrietta: Alltså böckerna, det är så mycket. Jag var ju också nervös ska jag läsa något innan, ska jag förberedda mig på något sätt men alltså man kommer ju in i det naturligt, men man var ju så nervös och det kändes så överväldigande. Men studietekniken precis som du säger, man får ju lite inspirationsföreläsningar och studievägledare och folk som man kan ta hjälp av. Jag kommer ihåg när jag pluggade inför min första tenta och satt själv och pluggade.

Isabella: Åh nej det hade jag nog inte klarat av.

Andrietta: Och jag kände hur jag bara blev helt uppslukad av mina egna tankar och kände att det var så mycket. Men sedan så började jag plugga med några andra och där kunde vi diskuterade och då lärde jag mig väldigt mycket bättre och att man inte blev fångad i sin egen hjärna typ. Man fick lite utrymme för annat. Så det var väldigt skönt att inse det att man kanske pluggar bättre med några till. Men det är också väldigt olika.

Isabella: Ja, men det var nog också något som jag lärde mig under universitetet. Jag hade pluggat mycket själv under gymnasiet och sedan när jag började här så började jag plugga med en kompis för att under den här inspirationsföreläsningen så tryckte dem väldigt mycket på det här att man lär sig som mest när man diskuterar med andra.

Andrietta: Ja men det har man ju hört X-antal gånger.

Isabella: Ja men verkligen, så jag började plugga med en kompis och jag blev så himla mycket mer effektivt, det var verkligen helt fantastiskt jag tjänade både tid och pengar, eller nej inte pengar haha. Men jag tjänade tid på det skulle jag säga, och väldigt mycket kunskap för att man kan läsa exakt samma text men ändå uppfatta det på olika sätt. Så dessa diskussioner blev verkligen livliga och berikande så det är något jag har med mig från den föreläsningen. Men även att.. jag minns i början att folk gjorde jättefina anteckningar och jag vet att du är en sådan person.

Andrietta: Jag gillar att rita väldigt mycket och det passar programmet väldigt bra. Jag lär mig bättre med lite färger. Det gör det hela lite roligare eftersom jag tycker om att rita.

Isabella: Du är också väldigt duktigt på det och det var väldigt många i min klass också och framför allt många i gänget som jag hände med. Och jag som knappt då gjort en anteckning i mitt liv kändes det som skulle då också försöka göra dessa fina teckningar och rita av hjärtats alla artärer och det här tog ju mig kanske ett dygn och det var ju inte alls effektivt för mig och de blev inte alls lika fint. Utan det blev katastrof.

Andrietta: Och det var för att du kanske inte ägnat lika mycket tid till att rita generellt liksom, det var inte din grej.

Isabella: Nej men precis, det var inte min studieteknik och det lärde jag mig ganska snabbt att okej vi alla har olika studietekniker som passar oss alla olika bra. Och rita är inte min bästa vän utan något som jag ska hålla mig borta ifrån.

Andrietta: Men då har du provat det och vet att jag kanske ska hålla mig till att skriva- eller datoranteckningar. Där gäller det också att man ska prova sig fram. Jag har väldigt kombinerat mycket med datorn när det är enklare att skriva och sedan kanske man renskriver och ritar lite bilder. Det är också lite beroende på vilket program man pluggar. Vissa program är det kanske lite mer naturligt att rita på något sätt att plugga in än ändra.

Isabella: Men vi pratade lite om att du ritade bilder och använde färgmarkeringar för att det sätter sig bättre. Det talar ju forskning för i alla fall och det är ju verkligen ett bra tips.

Andrietta: Det är det verkligen! Mycket färger och lite post-it lappar tycker jag också kan vara bra för att komma ihåg saker. Det blir inte alls samma sak när man gör det på datorn tycker jag, men datorn kan vara väldigt skönt under typ en föreläsning att man skriver bara lite anteckningar.

Isabella: Nu sitter Andrietta här och skriver i luften nu för att visa för mig haha.

Andrietta: Ja jag gillar att gestikulera.

Isabella: En annan sak som jag insåg efter den här inspirationsföreläsningen var att jag blev en riktigt YouTuber, herregud vad jag kollade på YouTube.

Andrietta: Nej men vad hade man gjort utan det? Man har ju ägnat så mycket tid på YouTube så det är helt.. Ja men just på våra program så har det ju hjälpt väldigt mycket för de här fysiologiska processerna och bara sådana här generella saker som man känner är så komplicerade.

Isabella: Men också att läsa en kurs vid sidan av, i den medicinska sfären så är det jättebra, men även inom typ exempelvis inom programmering. Och man trodde ju att det bara fanns gulliga kaniner som jag kollat på tidigare på YouTube, men det finns så himla mycket mer.

Andrietta: Det finns så mycket som man kan ta hjälp med.

Isabella: Helt fantastiskt, och vissa lär sig bättre genom att se på något eller höra något, så det är också ett jättebra tips.

Andrietta: Det håller jag med om, jag har också kollat extremt mycket YouTube. Men jag tänker generellt då om studier och när man pluggar så brukar man.. om vi ska gå in lite på tentor och sådan. Från gymnasiet när man hörde om en tenta så såg ja framför mig ett stort stort prov på en hel tjock bok på typ 600 sidor. Det var så mycket större än ett prov på gymnasiet.

Isabella: Jag minns redan på gymnasiet när jag hade 10 tyska glosor, så kan jag ju tillägga att tyska inte var mitt favoritämne, men jag svettades ju timmarna innan detta och tyckte det var jättejobbigt med dessa. Och sedan på läkarprogrammet då där vi har X-antal 100 anatomiska termer som vi ska lära oss inför en tenta, då var det ju en helt annan press kan man ju säga.

Andrietta: Det kan man ju lugnt säga. Ni har ju också terminstentor ska ju tilläggas, ni har ju tentor på en hel termin. Vilket också kan kännas lite överväldigande.

Isabella: Och det var inget jag hade koll på innan jag började på universitet, utan det var något man fick kunskap om senare eller i alla fall jag. Och något som jag chockerades väldigt mycket inför, hur är det här ens möjligt att lära sig en termins kunskap och sedan kunna prestera det på ett prov. Det fanns ju liksom inte, men sedan så får man ju också tänka att folk tar sig igenom detta. Det är samma sak med körkortet. Jag förstod inte hur folk klarade teoriprovet.

Andrietta: Ja men teoriprovet, det var ju bara frågor som de skulle sätta dit en på.

Isabella: Men hur klarar men en tenta då? Hur förbereder man sig inför en tenta?

Andrietta: Ja men första tentan är ju alltid svår. Det kommer ju vara svårt för alla.

Isabella: Absolut den svåraste tentan.

Andrietta: Man vet ju inte hur man ska lägga upp plugget. Jag började plugga inför min första tenta då, vi har ju inte terminstentor på kandidatprogrammet i biomedicin, utan då har vi efter varje avslutade kurs. Så det kan vara en halvtermin eller ännu mindre. Och det kanske också skilja sig lite men en skriftligtenta, då började jag plugga ca 4 veckor innan och då har man ju knappt gått igenom allt man ska kunna till tentan. Det var också väldigt mycket nya termer i början, men det var så mycket och jag tänkte hur ska jag få in allt huvudet? Men jag började ju som sagt i väldigt god tid så det var skönt att man tog det lite lugnt. Tips börja i tid! Det går inte på en natt, det skiljer väl också lite från gymnasiet. Börja i tid! Planera upp typ så här den här veckan eller dagen ska jag göra detta. Att man liksom delar upp det och ser en succesiv planering framför sig.

Isabella: En rimlig planering

Andrietta: Ja en rimlig planering,

Isabella: Det ska inte vara att gå igenom fyra månader under kvällen på onsdag så att vi sedan kan ut och härja dagen efter.

Andrietta: Nej men precis, det ska vara en rimlig planering och låt det ta lite tid i början för det kommer bara gynna dig. Så det var väl det men det är ju klart att man hade lite tentaångest, man vet ju inte vad tentaångest är innan man har upplevt det.

Isabella: Man trodde man visste innan, men nej!

Andrietta: Nej! Och det är normalt, alla kommer ha det och efter tentan ..

Isabella: Det är verkligen en så speciell känsla. Man känner sig nästan lite tom. Jag brukar alltid städa och duscha för det brukar jag också spara mig lite till under tentaperioden

Andrietta: Men hur var din första tenta då?

Isabella: Jag vet inte om det är något försvarsmekanism som gör att jag inte kommer ihåg det men..

Andrietta: Du har förträngt det.

Isabella: Ja men lite så, men jag kommer ihåg det lite vagt. Och då hade jag ju då börjat plugga med en kompis och det var ju extra nervöst att jag inte hade gjort det innan inför ett prov, så det var en helt ny metod för mig. Men jag minns att dagen innan så var man jättenervös inför mycket som hade kunnat gå fel och framför allt över att man inte skulle kunna somna. Man hade ju hört att man måste sova inför en tenta för annars kommer man inte klara av att skriva tentan. Vi hade ju ganska köttiga tentor då i med att det var helterminstentor och jag somnade ju så klart inte. Man kollade på klockan och den blev 01:00 och man bara okej detta löser jag det är några timmar kvar till tentan kl. 08:00. Och sedan så ligger man där och klockan blir 04:00 och då blir man lite svettig

Andrietta: PANIK!

Isabella: Nu måste jag sova. Men sen till slut så somnade jag och vaknade också sjukt nog i tid. Men där måste jag ju ändå säga att man inte ska bli stressad om man inte lyckas somna kvällen innan för jag vet att många trycker på att det är viktigt med sömn och det är mycket riktigt, men det är inte hela världen om man inte sover inför en tenta.

Andrietta: Amen nej, men vad skönt att höra det också. Det blir ju ofta så när man säger till sig själv att nu måste jag sova då kommer jag ju aldrig somna. Men vad skönt att du ändå känner att det gick vägen ändå.

Isabella: Ja!

Andrietta: Nej men alltså tentor är något som man upplever och tentaångest men man kommer som sagt komma in i det och det är så klart lite överväldigande i början

Isabella: Ja men det var en svår tenta och också en tenta som jag kuggade.

Andrietta: Men det är också väldigt viktigt att man kan kugga en tenta. Det är okej och inte hela världen.

Isabella:  Det är verkligen inte hela världen, och det är många som gör det. Och det lärde jag mig extremt mycket på. Jag är nästan lite tacksam över att jag kuggade den första, jag hade ju som sagt testa lite olika studietekniker då, men jag tror att jag var lite för lat i början. Jag förstod inte riktigt att nu är det universitetet som gäller

Andrietta: Nu kan man inte bara glida runt..

Isabella: Det var liksom ingen räkmacka utan man var tvungen att anstränga sig.

Andrietta: Det kanske blev ett lite bevis på att hallå, nu får du ta tag i sakerna här.

Isabella: Beskedet fick jag ganska kort efter tentan så klart jättetungt och inte jättekul att kugga en tenta, men jag hittade några i klassen som vi i samma
situation som mig. Vi hade jättetrevligt när vi pluggade till omtentan.

Andrietta: Omtenta ska tilläggas är något alla program erbjuder. Omtentor är där för att man ska kunna göra om ordinarie tentan och man kan in princip göra det hur många gånger som helst. Typ, om du gör om den fem gånger och har den liggande efter dig och inte klar kursen så är det kanske en annan sak. Visst det är mycket press under första tentan, men man kan göra om den och det är verkligen inte hela världen. Och det är inget som kommer synas på betygen eller när du går ut i arbetslivet. Det är ingen som kommer se det.

Isabella: Och det är ju inte så att folk tycker att du är dum eller något om du behöver skriva en omtenta, utan saker händer ibland i livet. Du började universitet och vet inte att du inte kan ta ett jullov på tre veckor, haha.

Andrietta: Ja loven där är ju lite helt plötsligt inte lov längre.

Isabella: Nej, det blir lite mer eget ansvar under lovet.

Andrietta: Ja men dela upp tiden framför allt om de ibland lägger en tenta efter jullovet då kan de också kännas lite jobbigt. Men ja man sitter ju inte på julafton och pluggar eller det får man ju om man vill men ja. De försöker helt enkelt inte sätta dit en på tentorna häller jämför med tentorna på gymnasiet där de kunde skriva en liten fråga som de kanske pratat två minuter om. Det är rimliga tentor, de är ju där för att vi ska klara det. Sen kanske de känns överväldigande att plugga in allt, men det är faktiskt rimligt utformade och är det något som känns oklart så kan man alltid diskutera det med lärarna, för de lyssnar väldigt bra.

Isabella: Det finns alltid folk att vända sig till och fråga och om man kuggar en tenta så kan man få hjälp av en studievägledare.

Andrietta: Ja men precis.

Isabella: Men vi var inne lite på det här att ja det är mer plugg under universitet än vad man kanske är van vid under gymnasiet.

Andrietta: Ja, det är många som undrar det. Hur mycket är det jämfört med gymnasiet?

Isabella: En stor skillnad, det är klart det finns mer information att inhämta, men en stor skillnad är nog för de flesta programmen att det var.. Under gymnasiet
så var det väldigt mycket som försiggick samtidigt, det var många olika kurser.

Andrietta: Många olika prov på samma vecka, man hade ett prov i historia, samhälle, fysik etc.

Isabella: Och tyska och engelska samma dag, jag menar hur många språk ska man kunna?

Andrietta: Och så svenska på det också.

Isabella: Men nu så är det lite lugnare med parallella kurser och man läser inte åtta kurser åt gången utan man har max 2-3 parallellt.

Andrietta: Och man lär sig ju sådant som man förhoppningsvis är intresserad av. Man har ju valt ett program av en anledning. Sedan så om det inte är intressant så kan man ju byta, men liksom att man har kurser som man känner är lite relevant.

Isabella: Och det är väl det som gör att plugget blir lättare, vilket jag ofta brukar trycka på att jag tycker plugget är mer, men jag tycker också det är lättare nu under universitet och det är nog just för att jag slipper min tyska tänkte jag säga, haha. Nej man jag tycker verkligen om det jag pluggar och jag tycker det är så intressant. Och det har vi pratat lite om att det gäller att begränsa sig också och att man kan hamna lite på den fronten. Men det är väl anledningen till att många tycker det är lite smidigare att plugga på universitet för att då har man valt något man brinner för och som man vill veta mer om.

Andrietta: Ja men verkligen, jag kommer bara ihåg proven i typ historia som var ett av mina värsta ämnen, inte så intresserad av det och att man bara satt där och pluggade till det och hade ångest och tänkte att det här är inte kul och det här tycker jag inte om. Så man har en helt annan motivation. Men hur får man motivation

Isabella: Ja men speciellt när man läser ett så långt program. Ja menar gymnasiet är tre år och det är knappt så man klarar det, men sådan att man ska börja ett ingenjörsprogram eller läkarprogram eller juridik ja men lite längre program eller köra en kandidat och ett mastersprogram. Det är liksom fem år.

Andrietta: Och det var så otroligt mycket från början och jag kommer ihåg när man kom från gymnasiet och att jag ställde in mig på ett kandidatprogram då det kändes lagom. Kandidatprogram i biomedicin ställde jag mig in på, men nu när jag tog min examen förra våren så bara, vänta lite nu. Har det verkligen gått tre år? Det är ju självklart att jag ska plugga vidare, HALLÅ? Och jag bara nej men jag kommer ta uppehåll.

Andrietta: En kandidat är på tre år och master två år ska tillägas. Så på det sättet så var det väl naturligt att plugga en master, men när man tänker på det, fem år, det är så långtid eller det känns som långtid. Men man ska nog inte vara orolig att det kommer bli tråkigt. Absolut det kommer ju vara upp och ner precis som allt annat.

Isabella: Men det är också nu som livet leker när man är student

Andrietta: Ja men eller hur, man vill ju vara student en längre period. Liksom när jag tänker nu att om ett år så kommer jag ju inte längre vara student.

Isabella: Ja och då sitter man där med sina barn,

Andrietta: Amen barn? Det hoppas jag inte, eller ja inte för min del i alla fall haha

Isabella: Nej men precis, det är också viktigt att veta att det inte är frid och fröjd hela tiden som student utan man har sina dippar också och ibland så känner man att nu blev det mycket plugg. Och liksom tappar motivationen helt, och det är inte helt ovanligt.

Andrietta: Absolut inte, det händer alla.

Isabella: Men vad gör man då liksom? Man kan ju pausa, man kan avbryta programmet och ta studieuppehåll.

Andrietta: Det funkar ju lite olika på de olika programmen, men det skulle man absolut kunna göra. Att exempelvis ta ett år och ägna sig åt något annat.

Isabella: Man kanske reser till Bali som man alltid velat åka till och avnjuta deras fantastiska miljö. Har inte varit där själv men..

Andrietta: Ja när man nu kan göra det igen. När omständigheterna tillåter. Nej men jag håller med det är mycket upp och ner. Och alla kommer ha det så, mer eller mindre. Men att man tar hjälp av sina nära och kära då också, det är viktigt. Att man stöttar varandra, det var vi också lite inne på i förra avsnittet att det blir väldigt härlig atmosfär där alla stötar alla och det är ingen konkurrens. Man ser till att alla mår bra.

Isabella: Man skapar sig en liten familj här i Lund med alla ens kompisar. Och det är ju väldigt lyxigt att man få en helt ny familj som man kan lita på i alla lägen och umgås med i alla lägen.

Andrietta: Det är väldigt viktigt och väldigt mysigt. Lund känns som en stad där man har alla möjligheter att träffa nya underbara människor. Det rundar väl av rätt bra här tycker jag?

Isabella: Jag tänker på Bali eller Nya Zeeland där jag var under min kandidat.

Andrietta: Hur kom du in på det? Okej utomland.

Isabella: Men jag tänker att vi kanske flyger lite till Nya Zeeland i nästa avsnitt.

Andrietta: Det skulle vi absolut kunna göra.

Isabella: För där har jag mycket att berätta om kring utbyten. Det är ju inte helt ovanligt att man väljer att åka på utbyte under sina studier och också en fantastisk möjlighet där man kan få ekonomiskt stöd till. Det är något jag skulle rekommendera alla att göra.

Andrietta: Det tycker jag, vi tar en resa till Nya Zeeland.

Isabella: Ja vi tar en resa till Nya Zeeland.

Andrietta: Hoppas ni vill hänga med oss då igen.

Isabella: Ut och resa tro det eller ej i Coronatider.

Andrietta: Så vi ska göra det lite Coronavänligt. Jaja ni fattar, men ah tillsdess som sagt ha det så bra.

Isabella: Stay tuned.