Alice Bah Kuhnke besöker Lunds universitet på Campus Helsingborg

Kultur, kreativitet och samhällsutveckling står på agendan inför onsdagens temakväll på Campus Helsingborg. Kvällen bjuder på presentationer och ett panelsamtal med medverkan av kulturministern.

Kulturminister Alice Bah Kuhnke kommer på besök till Lunds universitet, Campus Helsingborg, onsdagen den 9 maj. Med anledning av detta anordnar Institutionen för service management och tjänstevetenskap och Campus Helsingborg en temakväll med mingel, presentationer och samtal om kultur, kreativitet och samhällsutveckling.

Anette Svingstedt, prefekt på Institutionen för service management och tjänstevetenskap:

– Vi är förstås jätteglada att kulturministern har valt att besöka Campus Helsingborg. Det är ett fantastiskt tillfälle att lyfta fram vårt arbete inom både undervisning, forskning och samverkan. Vi är en tvärvetenskaplig institution där flera av våra utbildnings- och forskningsområden faller inom kulturområdet, och vårt masterprogram med inriktning mot Culture and creativity är en nyhet nästa höst. Vi kan se att kreativitet blir allt viktigare för allt från entreprenörskap till politik och innovation.

Ida de Wit Sandström, projektledare för temakvällen:

– Alice Bah Kuhnke har ett omvittnat intresse för mode, och det känns roligt att hon kommer hit just nu när vi står i begrepp att utveckla en internationell masterutbildning i fashion studies tillsammans med Institutionen för kulturvetenskaper. Vi är två miljöer med olika ingångar till kultur och kreativa näringar. Jag hoppas att den här kvällen kan bli ett inspirerande möte mellan oss och aktörer från näringslivet och Helsingborg stad.

På programmet står presentationer av pågående och planerade projekt inom undervisning, forskning och samverkan på temat kultur, kreativitet och samhällsutveckling. Kulturminister Alice Bah Kuhnke berättar om regeringens kulturpolitiska linje. Kvällen avslutas med ett panelsamtal mellan Alice Bah Kuhnke, Max Granström (tf kulturdirektör och vd Helsingborg arena och scen), Louise Lindén (innovationschef Live Green) och Philip Warkander (lektor i modevetenskap).

Anette Svingstedt
Prefekt Institutionen för service management och tjänstevetenskap
0708-710 277
anette.svingstedt@ism.lu.se