Bildreportage: Hur hanterar studenterna coronakrisen?

På studiecentrum är det inga problem att finna studiero. En ensam student sitter i ett hörn bredvid en lång rad tomma bord och stolar. Tystnaden går nästan att ta på.

Följer studenterna Folkhälsomyndighetens uppmaning att hålla distans till andra? De sista dagarna i april är det nästan 20 grader varmt och solen lyser från en klarblå himmel. Är det alltför svårt att hålla avstånd och inte träffas i större grupper när vårvädret lockar? Nej, de flesta tar sitt ansvar även när våren visar sig från sin bästa sida. Fortsätt att vara rädda om varandra, och håll distansen.

Studenten Anton utanför Mattehuset på LTH. Bild: K. Ruona
Anton sitter ensam utanför Mattehuset på LTH.

Anton sitter ensam på en bänk utanför mattehuset på LTH. Han pluggar teknisk fysik och tycker att det funkar bra generellt att all undervisning är digital. Men han saknar det sociala. De närmaste kompisarna träffar han inomhus men andra träffar han mest utomhus. "Det är lite svårt att hålla avstånd när man träffar kompisar." Han kommenterar också att det gapar tomt på LTH-området: "Just nu är det två veckors omtentaperiod så det hade varit färre studenter på plats ändå."

Lisa som pluggar maskinteknik och Samuel som läser industridesign ligger i solen på en gräsvall på LTH-området. Bild: K. Ruona
Lisa och Samuel får vara ensamma på den soliga gräsvallen.

Lisa som pluggar maskinteknik och Samuel som läser industridesign ligger i solen på en gräsvall på LTH-området. De är helt ensamma där trots att vårvärmen har kommit med besked. De tycker att det funkar rättså bra med den sociala distanseringen. "Men det är tråkigt att organiserade studentställen har stängt, till exempel sektionscaféet, lunchställen och nationerna" säger Lisa. De märker inte någon generell rädsla bland studenter eller att man håller större avstånd. "Vi träffar fortfarande kompisar inomhus men kanske lite mer utomhus än tidigare. "I vår ålder klarar vi oss bra även om vi skulle drabbas. Men jag är mer restriktiv med att träffa släkt och familj" säger Samuel.

Jorun spenderar mer tid ensam och saknar att träffa sina kursare.

I kvarteret Paradis ligger Jorun som pluggar ekosystemteknik på LTH. Vid det stråk som i vanliga fall är fullt av människor på väg genom campus hörs bara fågelkvitter. Hon tycker att det är lite svårt att hålla struktur när hon ska plugga helt på egen hand. Hon saknar ett sammanhang och tror att hon får lite mindre gjort. Det sociala då? "Jag har knappt träffat någon av mina kursare. I vanliga fall träffar jag mina 40 kursare på föreläsningar varje dag. Nästa vecka ska vi ses fyra stycken för att grupparbeta. Förutsatt att alla är friska förstås."  Även hennes privata umgänge har ändrats radikalt, tillägger hon.

Under magnolian i kvarteret Paradis sitter Emma och Felicia som pluggar socialantropologi. Bild: K. Ruona
Emma och Felicia har svårt att komma ihåg att hålla tillräckligt avstånd.

Under magnolian en bit bort i kvarteret Paradis sitter Emma och Felicia som pluggar socialantropologi. De sitter med lite avstånd från varandra men tycker att det är svårt att komma ihåg att hålla två meters avstånd. "Det är första gången vi ses efter att universitetet stängde" säger Emma. De säger båda att de träffar kompisar mer sällan än i vanliga fall och i mindre grupper. "Umgänget blir mindre spontant och bygger på att alla är friska" fyller Felicia i. De tycker båda att pluggandet funkar rättså bra. "Jag skriver uppsats just nu och skulle ändå ha jobbat mycket på egen hand" säger Emma. "Men min handledare är fast utomlands."

Studenterna Lovisa och Andrea sitter på LUX och jobbar med sina uppsatser. Bild: K. Ruona
Lovisa och Andrea sitter på LUX och jobbar med sina uppsatser.

Lovisa och Andrea sitter på LUX och jobbar med sina uppsatser. De har satt sig vid var sitt bord för att säkert hålla avstånd. De träffar sin handledare via Zoom och tycker att det funkar bra, men att samtalet blir på en mer generell nivå än när man träffas i vanliga fall. Det är lätt att glömma att hålla avstånd, tycker båda. De försöker att minimera sina kontakter med andra och har hittat ett slags kompromiss där de träffar en mindre grupp kompisar och håller umgänget utomhus. Under normala omständigheter hade de gått på nationspubar och saknar det lite.

å SOL sitter Amanda och Amelie som båda läser miljövetenskap. De är nästan ensamma i biblioteket. Bild: K. Ruona
Miljövetenskapsstudenterna Amanda och Amelie är nästan ensamma i biblioteket.

På SOL sitter Amanda och Amelie som båda läser miljövetenskap. De är nästan ensamma i biblioteket. Vissa praktiska moment på sin utbildning måste skjutas upp för att de inte går att göra på distans. Sin handledare har de inte kunnat träffa men överlag tycker de ändå att distansundervisningen funkar bra. De pluggar tillsammans, utomhus när vädret är ok. Amanda som bor på en korridor har fortsatt att umgås med de andra som bor där: "Alla på min korridor har stannat kvar i Lund så vi kan umgås med varandra, till exempel äta ihop."

På LTHs studiecentrum ekar det alldeles tomt så när som på Gustav och Christoffer som äter lunch. Bild: K. Ruona
Gustav och Christoffer äter lunch på behörigt avstånd från varandra.

På LTHs studiecentrum ekar det alldeles tomt så när som på Gustav och Christoffer som äter lunch. Att de håller avstånd syns tydligt med ett tomt bord mellan varandra. De går sista året på programmet för Industriell ekonomi och gör just nu sina exjobb. Handledningen sker över Skype och telefon. De träffar varandra men om någon av dem har minsta symptom stannar de hemma.  Sociala kontakter hålls till ett minimum. "Jag träffar bara mina allra närmaste. Jag undviker också helst att träffa min familj för att minimera kontakter" säger Gustav. Till hösten väntar ett jobb för Christoffer. "Det är förstås lite osäkert nu om det blir av. Det är i Göteborg så det är ju till och med osäkert om jag kan åka dit."

Alla bilder av fotograf Kennet Ruona.