Birgit Rausing samtalar om Hjalmar Gullberg

Denya boken En lundensisk litteraturhistoria

Konstvetaren Birgit Rausing kommer till Lund för ett dialogsamtal med litteraturprofessorn Anders Palm om mötet mellan poeten Hjalmar Gullberg och konstnärinnan Agda Holst. Samtalet hålls under en afton som arrangeras med anledning av den nya boken En lundensisk litteraturhistoria.

– En av konstvetaren Birgit Rausings specialiteter är skånska kvinnliga konstnärer och hon har bland annat skrivit en bok om målarinnan Agda Holst. Vårt samtal kommer att kretsa kring Agda Holsts kända och okända porträtt av Hjalmar Gullberg. Det blir ett möte mellan möte diktkonst och bildkonst och ett möte mellan en konstvetare och en litteraturvetare, säger Anders Palm.

Flera andra författare kommer att delta under aftonen, däribland Björn Larsson och Tove Folkesson, samt några av skribenterna bakom boken.

En lundensisk litteraturhistoria är ett praktverk om tiden från 1666 och framåt, där mer än hundra skribenter skriver om 200 författare med anknytning till Lunds universitet.

Kvällen arrangeras av bokens redaktion i samarbete med universitetshistoriska sällskapet.

Kvällens program

Två författare: Tove Folkesson och Björn Larsson samtalar med Johan Stenström

Q-vers – en lundensisk specialitet. Katarina Bernhardsson

Frans G Bengtsson och hans tid. Svante Nordin

Stagnelius och Lund. Göran Bexell

Doldisar. Daniel Möller samtalar med Fredrik Tersmeden

Hjalmar Gullberg - Agda Holst, ett möte mellan poeten och konstnärinnan. Diktkonst och bildkonst. Birgit Rausing och Anders Palm

Panel: Universitetet som litterärt kraftfält: Katarina Bernhardsson, Tove Folkesson, Björn Larsson, Johan Stenström

Frågestund

Varmt välkomna!

Evenemanget är en del av Lunds universitets 350-årsjubileum.

Tid: 2017-10-24 18:00 till 20:00
Plats: LUX aula, nedre delen, Helgonavägen 3, Lund