Fettvävsforskare får Fernströmpris

Fernströmstiftelsens Nordiska pris, med en prissumma på en miljon kr, går i år till fettvävsforskaren professor Peter Arner från Karolinska Institutet. Han har bland annat funnit vissa gener som ger ett skydd mot fettcellernas negativa effekter, samt visat hur fettceller påverkas av bukfetma, som är mer riskabel än fett på andra delar av kroppen.

Skeppsredare Eric K. Fernströms stiftelse har sin bas vid Medicinska fakulteten i Lund. Stiftelsen delar varje år ut dels ett stort nordiskt pris, dels lokala priser på 100 000 kr till yngre forskare vid Sveriges sex medicinska fakulteter. Det lokala priset i Lund gick i år till stamcellsforskaren David Bryder.

Mer om Peter Arner

Mer om David Bryder