Genmodifierad tobak luktar fjäril

Foto: Erling Jirle

Forskare vid Biologiska institutionen, Lunds universitet, har utvecklat ett nytt och kostnadseffektivt sätt att tillverka sexdofter som ska locka till sig skadegörande insekter. Knepet är att låta genmodifierade tobaksplantor stå för arbetet.

Den aktuella forskningsstudien handlar om hur man kan använda genetiskt modifierade tobaksplantor som feromonfabriker, det vill säga att i plantorna tillverka insektsferomoner (sexdofter) på biologisk väg som ett nytt och kostnadseffektivt sätt att få kontroll på skadeinsekter, i detta fall vissa nattfjärilar. De växt-producerade feromonerna kan användas för att locka till sig, och oskadliggöra, de oönskade insekterna. Det långsiktiga målet med forskningen är att i större skala, med hjälp av så kallad grön kemi, kunna skräddarsy produktion av feromoner som en form av växtskydd mot ett stort antal arter av skadegörande nattfjärilar. Den aktuella studien är ett samarbete mellan forskare från Lunds universitet och SLU i Alnarp, inom ramen för PlantLink, LU:s och SLU:s gemensamma satsning på växtforskning. Resultaten publiceras nu i Nature Communications.

Lena Björk Blixt