Hallå där Karin Aggestam, ny Pufendorfprofessor

Karin Aggestam

I hård konkurrens har Karin Aggestam, professor i statsvetenskap, utsetts till innehavare till Pufendorfprofessuren för ”att verka i Pufendorfs anda och sträva efter en fredlig ordning”. Hon är den första statsvetaren och den första kvinnan som tilldelas professuren.

– Det är spännande, mycket hedrande och ger mig fantastiska möjligheter att under fyra år förverkliga ett nytt forskningsprogram kring fredsdiplomati. Samuel Pufendorf tog på sin tid strid för tesen att människans naturliga tillstånd är fred, inte krig. Jag har ägnat större delen av min akademiska karriär åt diplomati, freds- och konfliktlösning och därmed verkat i Pufendorfs anda, säger Karin Aggestam, professor i statsvetenskap.

Vad ska du göra under dina fyra år som Pufendorfprofessor?

– Jag ska bygga upp en tvärvetenskaplig forskargrupp runt konceptet rättvisediplomati, och konsolidera en internationell forskningsmiljö. Som gästprofessor och hedersprofessor vid två australienska universitet har jag ett väletablerat och nära forskningssamarbete med flera ledande forskare inom fältet.

På lång sikt vill Karin Aggestam inrätta ett internationellt flervetenskapligt masterprogram inom diplomati.

– Det är något som Lunds universitet och även de flesta europeiska universitet saknar idag. Jag tror det skulle vara mycket attraktivt för studenter. Det ska vara tvärvetenskapligt runt diplomati, folkrätt och internationella relationer med inslag av både teori och praktik. Masterutbildningen kommer stå forskningen nära. Det är ett vinnande koncept för både studenter och lärare som jag tillämpat tidigare som föreståndare för freds- och konfliktstudier.

Vad är rättvisediplomati?

– Det handlar om strävan att etablera en fredlig och rättvis internationell ordning och stabilitet. Genom att hävda folkrättens betydelse samt internationella normer och etiska principer kan våldsanvändningen begränsas och öka möjligheterna för att lösa konflikter med fredliga medel. Kvinnors deltagande i fredsdiplomati står också i fokus. I dagens diplomati är kvinnor till stora delar marginaliserade och uteslutna. Det handlar även om det internationella samfundets ansvar att skydda utsatta folkgrupper och att ställa krigsförbrytare inför rätta.

Karin Aggestam kommer, utöver sin egen forskning, att ordna forskningsseminarier kring dagsaktuella och världspolitiska frågor och Pufendorf-föreläsningar, med ledande forskare och praktiker inom fredsdiplomati.
– Jag kommer även ägna tid till att söka forskningsanslag för att långsiktigt bygga upp forskningsmiljön kring rättvisediplomati.

Pufendorfprofessuren inrättades år 2000 med hjälp av en donation från Ragnar och Torsten Söderberg. Innehavaren av Pufendorfprofessuren får under fyra år möjlighet att forska i Samuel Pufendorfs anda. Tidigare innehavare var alla professorer inom juridik: Aleksander Peczenik, Kjell-Åke Modéer Håkan Hydén och senast Gregor Noll. Professuren kan sökas av professorer i juridik, ekonomi , samhällsvetenskap, humaniora och  teologi. http://www.torstensoderbergsstiftelse.se/

Samuel Pufendorf

Samuel Pufendorf (1632-1694) var en tysk jurist och teolog, sedermera professor vid Lunds universitet. Han är mest känd för sina idéer om folkrätt och naturrätt. Till skillnad från andra då verksamma filosofer menade Pufendorf att naturtillståndet inte var allas krig mot alla utan att det var ett tillstånd av fred. Pufendorf var även en förkämpe för tanken att internationell rätt var oberoende av kristendom. Han menade att denna rätt tillhörde mänskligheten oavsett tro, och i denna ståndpunkt var han en föregångare till modern humanism.