Hedersdoktorer med känsla för precision

Lunds universitet Foto: Louise Larsson
Foto: Louise Larsson

Illustratören Nils Forshed och matematikprofessorn Gerd Grubb blir 2016 års hedersdoktorer vid Lunds universitets naturvetenskapliga fakultet. Båda har genom åren inspirerat många genom sitt engagemang och får nu utmärkelsen som ett tecken på universitetets uppskattning.

Naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet har utsett två hedersdoktorer för 2016:

Gerd Grubb är en framstående matematiker och professor vid Köpenhamns universitet som har betytt mycket för grundforskningen kring differentialekvationer och deras tillämpningar. Hon var den första kvinnan med en dansk doktorsgrad i matematik. Hennes forskningsresultat har betydelse för många tillämpningar, exempelvis när flöden av värme och vatten ska beskrivas eller för att bättre förstå utbredningen av vibrationer i byggnader eller elektromagnetiska signaler. Gerd Grubb har varit en gärna sedd och ofta återkommande besökare i Lund alltsedan 1970-talet. Hon var bland annat en av initiativtagarna till de så kallade Öresundsseminarier i matematik, som är en viktig källa till inspiration och kontakter för matematiker i regionen.

Nils Forshed får utmärkelsen som hedersdoktor för sitt arbete med att tydliggöra och föra ut forskning inom biologi och geologi. Han är naturillustratör med en bakgrund som jägmästare, och har haft ett nära samarbete med forskare vid Lunds universitet sedan 1980-talet. I motiveringen betonas hans skicklighet i att presentera bilder av landskap samtidigt som han har en känsla för detaljer. Nils Forshed har en ovanligt kreativ förmåga att omforma forskningsresultat och illustrera dessa på ett både konstnärligt och vetenskapligt korrekt sätt. Illustrationerna har fokus på flora, fauna och geologiska formationer med tillämpning på traditionellt skogs- och jordbruk, naturvård och kulturlandskapets historia, och används som pedagogiska hjälpmedel i undervisning vid universitet, högskolor och gymnasier. Genom utmärkelsen vill naturvetenskapliga fakulteten också lyfta betydelsen av att föra ut forskningsresultat till en bredare allmänhet.

Promoveringen äger rum den 27 maj 2016 i Lunds domkyrka. Dagen innan finns också preliminära planer att de två hedersdoktorerna kommer att hålla varsitt föredrag i Lundmarksalen, Astronomihuset vid Lunds universitet.

För mer information om hedersdoktoraten, kontakta:

Gudrun Gudmundsdottir, prefekt vid Matematikcentrum, Lunds universitet
gudrun.gudmundsdottir@math.lu.se