Jonas Hafström Lunds universitets ordförande

Foto på Hafström
Jonas Hafström

Regeringen har idag beslutat att ambassadör Jonas Hafström blir ny ordförande för Lunds universitet. Hafström tillträder den 1 mars.

-    Jonas Hafström är varmt välkommen till Lunds universitet och det ska bli mycket intressant att arbeta tillsammans med honom. Hans bakgrund och erfarenhet kommer att vara en stor tillgång för universitetet, säger Torbjörn von Schantz, rektor för Lunds universitet.
-    Det är ett roligt och hedrande uppdrag och jag ser fram emot att göra en insats för universitetet som har en internationell utblick och där forskningsanläggningarna MAX IV och ESS nu etableras, säger Jonas Haftström.
Jonas Hafström är född och uppvuxen i Lund. Han utbildade sig till jurist innan han gick vidare till tjänstgöring inom UD. Hafström har haft en lång diplomatisk karriär, som avbrutits av politiska uppdrag, bland annat som pressekreterare och utrikespolitisk rådgivare åt Carl Bildt.
Jonas Hafström har varit ambassadör i Bangkok och Washington.
- Jag önskar Hafström lycka till med sitt uppdrag och ser fram emot ett konstruktivt samarbete framöver, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning.
Jonas Hafström tillträder som ordförande från 1 mars och han efterträder då Lars Ljungälv som tillfälligt gått in som ordförande efter Margot Wallström som lämnade sitt styrelseuppdrag i september till förmån för en post som Sveriges utrikesminister.