Lundaprofessor blir ny huvudsekreterare på Vetenskapsrådet

Porträttfoto på Madeleine Durbeej Hjalt
Madeleine Durbeej Hjalt blir ny huvudsekreterare för medicin och hälsa på Vetenskapsrådet. Foto: Agata Garpenlind

Madeleine Durbeej-Hjalt, professor på Lunds universitet och prefekt för institutionen för experimentell medicinsk vetenskap, har av Vetenskapsrådets styrelse utsetts till ny huvudsekreterare för ämnesrådet medicin och hälsa.

Madeleine Durbeej-Hjalt, hur känns det?
– Jag är tacksam och ödmjuk inför den här uppgiften. Och lite nervös.

Att vara huvudsekreterare för ämnesrådet medicin och hälsa är ett väldigt viktigt uppdrag för den medicinska och hälsovetenskapliga forskningen i Sverige. Varför tror du att du valts ut?
– Jag har lång erfarenhet av att vara forskningsledare och det är A och O för detta uppdrag.
– Jag har också gedigen erfarenhet av verksamhetsledning och strategiarbete i och med mitt prefektskap.
– Vetenskapsrådet måste ha en god dialog med forskarsamhället och med regeringen som ger myndigheten dess uppdrag. Det kräver en god samarbetsförmåga.

Hur ser du på ämnesområdets utveckling framöver?
– Under ledning av nuvarande huvudsekreterare Jan-Ingvar Jönsson skrev vetenskapsområdet 2019 en forskningsöversikt över området medicin och hälsa. Jag kan bara hålla med om det som skrevs då. Det är viktigt att satsa på nyfikenhetsstyrd grundläggande forskning, mer än på så kallade strategiska satsningar. Det känns bra att få fortsätta gå i samma fotspår.
–  Samtidigt är det angeläget att vi nu, under en pågående pandemi, investerar i forskning som gör oss bättre förberedda för nästa pandemi.

Kommer du att jobba heltid för Vetenskapsrådet?
–  Jag börjar den 15 augusti på 50% för att kunna vara kvar som prefekt på institutionen för experimentell medicinsk vetenskap året ut. Efter årsskiftet kommer jag att jobba som huvudsekreterare på 75% och ha kvar min tjänst som professor på Lunds universitet på 25%.