Ny jubileumsskulptur avtäckt i Lundagård

Charlotte Gyllenhammar

Lördagen den 21 oktober avtäcktes universitetets nya jubileumsskulptur, skapad av Charlotte Gyllenhammar, som en del av firandet av lärosätets 350-årsjubileum.

På plats vid avtäckningen var bland annat rektor Torbjörn von Schantz, Jesper Svenbro, ledamot i Svenska akademien, samt Pia Althin, vars donation möjliggjorde jubileumsstatyn. Jesper Svenbro och Pia Althin avtäckte statyn inför de hundratal lundabor som samlats denna lördag eftermiddag.

Namnkunniga konstnären, och tidigare professorn vid Konsthögskolan i Malmö, Charlotte Gyllenhammar, har lämnat avtryck på flera platser i Skåne. Installationen Vertigo går att beskåda i Wannås och de stora huvudskulpturerna Mother respektive & Child pryder numera Malmöstadsdelen Hyllie. Jubileumsskulpturen Meteorit är det andra konstverket hon skapat på uppdrag av ett universitet. Sedan 2001 finns den permanenta installationen Försjunken utanför Stockholms universitet.

Skulpturen Meteorit är i svartpatinerad brons och har fått sin plats till höger om Palaestra, från Universitetshuset sett. Charlotte Gyllenhammar förklarar att hon utgick från platsen där skulpturen skulle stå och snabbt kom fram till att hon ville skapa något i en vertikal och fristående form.

– Jag kände att det skulle vara något stringent.

Tankarna vandrade från olika material och strukturer till molekyler och kristaller och landade till sist i en meteorit. När hon sedan undersökte meteoriter närmare stötte hon på Ekebymeteoriten och fann en oväntad koppling till Lunds universitet.

– Jag tänkte att Ekeby måste vara någonstans i Värmland men det visade sig vara i Skåne, säger Charlotte Gyllenhammar.

Den 3,3 kilo tunga meteoriten skänktes till geologen i Lund, sedan några lokalbor funnit den 1939 och fattat misstankar om att det inte var en vanlig sten. Den har sedan dess varit i universitetets ägo och visades också upp under lördagens ceremoni av geologen Carl Alwmark.

Konstnären tänker sig att meteoriten på sin väg i universum slungas genom lejonets stjärnbild (en tydlig koppling till universitetets sigill) och landar i Lundagård. Lejonet framträder som en gyllene avgjutning i den svarta bronsskulpturen. Den riktiga meteoriten består faktiskt till del av mineralet krysolit (eller olivin) som betyder guldsten på grekiska.

­– Jag valde brons eftersom den är hållbar och precis. Man kan både få fram olika ytor och härma olika material, säger Charlotte Gyllenhammar om materialvalet.

Skulpturen, mitt i Lundagård, kommer dra till sig förbipasserandes uppmärksamhet i många år framöver. Vad vill du att de ska tänka när de ser den?

– Jag gillar det här direkta. Första anblicken, den direkta åsynen, är viktig i all konst. När man ser och känner på den öppnas fler betydelselager. För mig ska ett konstverk ha betydelse på flera plan och jag hoppas att dess kontraster ska bidra till det.

Ladda ned Jesper Svenbros tal från avtäckningen (PDF)

Text och bild: Dajana Kovacevic, studentjournalist

Mer om skulpturen:

Skulpturen är formgiven av Charlotte Gyllenhammar och var en gåva till Lunds universitet från Pia Althin med anledning av universitetets 350-årsjubileum. Skulpturen är inspirerad av den meteorit som slog ner i skånska Ekeby 1939 och som numera förvaras på Geologiska institutionen vid Lunds universitet. Ekebymeteoriten väger drygt 3.300 gram och är av typen kondrit (H4).

Konstnären föreställer sig att meteoriten på sin väg genom rymden slungades mot lejonets stjärnbild innan den fortsatte sin ­störtande bana mot Lundagård – hjärtat av Lunds universitet, som sedan ­invigningen 1668 har ett lejon i sitt sigill. Lejonets avtryck i meteoritens massa bildar ett astroblem, ett negativ eller en avgjutning i meteoriten.

Skulpturen är gjord helt i brons, svartpatinerad på själva meteoriten och putsad högblank i håligheten efter lejonets kropp. Guldfärgen anknyter till meteoritens glödande kärna. Ekebymeteoriten består till nästan hälften av krysolit som betyder guldsten på grekiska.