Öppet hus: Unik chans att se Peder Winstrups mumie

Onsdag 9 december kan alla intresserade besöka Historiska museet och möta grundaren av Lunds universitet, biskop Peder Winstrup (1605-1679).

Peder Winstrups mumie och flera spännande föremål från kistan kommer att visas upp på museet klockan 10:00-20:00. Det är fri entré hela dagen.

– Det här unika tillfället ska man inte missa. Winstrup var en äkta renässansmänniska med stor bredd och han har haft en enorm betydelse för staden Lunds utveckling. Det inger respekt och aktning. Nu 335 år senare väcker hans välbevarade mumie förundran. Hans kropp visar vara en av Europas bäst bevarade mumier. Genom våra undersökningar av skelett och organ får vi en unik insikt i levnadsförhållandena och hälsovillkoren under 1600-talet. Projektet har blivit mycket uppmärksammat och vi vill nu ge allmänheten en chans att ta del av undersökningarna och ett sista farväl, säger museichef Per Karsten.

Detta är sista möjligheten att se honom innan han återförs till Domkyrkan för begravning fredagen 11 december. Mer information om detta kommer att skickas ut från Svenska kyrkan.

Var: Historiska museet, Krafts torg 1, Lund

När: Onsdagen 9 december

Tid: 10.00-20.00

Fri entré

Mumien förevisas på entréplan. Där kommer också ett antal spännande föremål från kistan att finns utställda. Föredrag kommer att ges klockan 17.00 och 19.00 i kyrksalen på 3:e våningen.

Bakgrund: Peder Winstrup

Levde mellan 1605 och 1679. Född i Köpenhamn och studerade i Tyskland innan han blev professor i filosofi vid Köpenhamns universitet och kort därefter hovpredikant och teologie doktor. 1638, knappt 33 år gammal, utsågs han till biskop i Lunds stift. Efter att Skånes blev svenskt 1658 adlades han. Han tog initiativet till bildandet av Lunds universitet.

2013 gjordes en förundersökning av Peder Winstrups kropp i Domkyrkans krypta och kroppen visade sig vara i ett mycket gott skick. Mumien är en av de bäst bevarade kropparna från 1600-talets Europa.

Hösten 2014 flyttades han från Domkyrkan för vidare undersökningar. Kroppen har bland annat CT-scannats och det har gjorts analyser av kroppen, kläder och övrigt innehåll i kistan. 11 december begravs han åter i Domkyrkan.

Läs och se mer om Peder Winstrup:

Kontakt:
Per Karsten, chef för Historiska museet, per.karsten@luhm.lu.se, 0761-646447