Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Prestigefyllt redaktörsuppdrag för ny encyklopedi

”Encyclopedia of Quality and the Service Economy” är ett uppslagsverk inom service och kvalitet med artiklar skrivna av världens ledande forskare och experter.
– Det är enormt intressant att få vara med och illustrera ett levande porträtt av den verklighet vi lever i. Encyklopedin förväntas vara klar i slutet av 2015, säger professor Su Mi Dahlgaard-Park, som utsetts till ansvarig redaktör.

Utgivaren för encyklopedin är välkända Sage Publications med huvudsäte i Kalifornien. Sage ger ut akademisk litteratur och tidskrifter inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och medicin. Encyklopedierna används flitigt av forskare och studenter världen över.

– Jag har tillfrågat specialister från i stort sett alla delar av världen. Förutom akademiker kan det vara konsulter som har utvecklat vetenskapliga modeller och metoder, till exempel Masaaki Imai som är välkänd för sin bok ”Kaizen” om kontinuerlig förbättring, säger Su Mi Dahlgaard-Park.

Bland de drygt trehundra artikelförfattarna finns också de amerikanska professorerna George Ritzer, upphovsman till begreppet ”McDonaldization”, och Greg Oldham, som utvecklat teorier kring ”Job Design”.

Uppslagsverket är tvärvetenskapligt och artiklarna fokuserar på olika aspekter av service och kvalitet. Det handlar om alltifrån strategisk kommunikation, ledarskap och psykologi till platsmarknadsföring, kultur och turism. Flera av specialisterna är liksom Su Mi Dahlgaard-Park verksamma vid Lunds universitet. Hennes forskningsområde fokuserar på kvalitet och service, och sambandet däremellan.

– Dagens kunder har mycket höga förväntningar när det gäller service. Allt bedöms utifrån kvalitet idag, både när det gäller produkter och tjänster. Som universitet utvärderas vi ständigt och placeras på rankinglistor.

I slutet av 2015 kommer ”Encyclopedia of Quality and the Service Economy” att se dagens ljus, och efterfrågan väntas bli stor. För trots att vi lever i ett modernt nätverkssamhälle växer intresset för tryckta encyklopedier. Och det är fortfarande lika aktuellt att etablera nya bibliotek, menar Su Mi Dahlgaard-Park.

För ytterligare information
Su Mi Dahlgaard-Park, professor vid Institutionen för Service Management, 
tfn 042-35 66 47, su_mi [dot] dahlgaard-park [at] ism [dot] lu [dot] se (su_mi[dot]dahlgaard-park[at]ism[dot]lu[dot]se)

Eva Nelsson

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.