Så här ser förslaget till nya Vattenhallen Science Center ut

Skolklasserna står på kö till Vattenhallen Science Center LTH. Det börjar bli trångbott. Men nu finns arkitektritningar på en utbyggnad. I förslaget tredubblas ytan, från dagens 1000 kvm till 3000 kvm.

– Därigenom skulle det årliga besöksantalet kunna öka, från dagens 40 000 personer till 100 000 personer, säger Monica Almqvist, föreståndare för Vattenhallen.

Större och fler utställningar, en restaurang och en stor temalekplats föreslås bland annat.

Förslaget presenteras av Lunds universitets rektor Per Eriksson kl 16:15 under Kulturnatten nu på lördag, då även Vattenhallen femårsjubilerar, något som bland annat kommer firas med en åsk-bomb. Alla är välkomna.

Ritningarna kan även beskådas i en monter i Vattenhallen.

Vattenhallen – som kanske byter namn i framtiden och förhoppningsvis blir hela universitetets science center – är belägen vid V-huset på LTH:s campus.

– Vi planerar för stora utställningar på teman som kan beröra många ämnes- och forskningsområden. Kanske en dinosaurieutställning som belyser evolution, geologi, arkeologi, zoologi, anatomi, fysik och teknik. Vi önskar även en upplevelseutställning för våra minsta besökare samt att utveckla våra skolbesök, berättar Monica Almqvist.

Andra teman som diskuterats är Virtual reality, kriminalteknik, digital kommunikation, framtidens energi och Vår Jord. Men framförallt reserveras plats för gästutställningar på högaktuella teman.

I ritningen ingår även stort auditorium som kan hyras av företag, föreningar och privatpersoner.

Huvudingången blir från John Ericssons väg som leder upp till ingången och en inglasad restaurang med uteservering mot väster. Som restaurangbesökare får man utsikt mot en dygnet runt-öppen temalekplats för både små och stora besökare.

Idag utgörs besökarna främst av skolklasser i veckorna och barnfamiljer på helgerna. Också fortsättningsvis kommer dessa besöksgrupper vara viktigast.

– Alla talar om mötesplatser. Det är vi redan och kommer bli det ännu mer. Allmänheten får en ny vetenskapsattraktion som kommer att locka besökare från hela regionen, säger Monica Almqvist

Huruvida utbyggnaden blir av eller ej är ännu inte klart. Runt 50 miljoner förväntas utbyggnaden att kosta. Man förväntar sig stöd från donatorer. Vattenhallen är ett av de projekt som i LU:s donationskampanj http://donationskampanj.lu.se/projekt/vattenhallen-science-center

Skisser av utbyggnaden är ritad av Martin Sundberg, Rebecka Wijk och Alexandra Hagen från White arkitekter AB i samarbete med fastighetsägaren Akademiska hus.