Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Samordnade lösningar på globala miljöutmaningar

Globala miljöproblem kan mötas med politiska instrument som koldioxidskatter, byggnadsnormer eller stöd för utveckling av ny teknik, men problemen är komplexa och flera miljöutmaningar måste hanteras samtidigt för att uppnå en bra effekt. Det framgår av artikeln Policy design for the Anthropocene som nyligen publicerats i tidskriften Nature Sustainability.
Skog

De stora miljöutmaningarna är globala, långsiktiga och osäkra. De är också sammankopplade med varandra och måste därför också analyseras tillsammans för att identifiera lösningar som ger synergier och för att undvika "lösningar" som löser ett problem men förvärrar andra.

– Det är inte hållbart att lösa miljöproblem som klimatförändringen genom att till exempel införa en dåligt utformad skogspolitik, om det samtidigt leder till ökad förlust av biologisk mångfald eller försämrad vattenreglering, säger Henrik Smith från Centrum för miljö- och klimatforskning vid Lunds universitet som är en av författarna bakom den nyligen publicerade artikeln.

Jorden befinner sig i den geologiska epoken "Antropocen" - en tid då människan har en avgörande inverkan på planetens globala klimat- och ekosystem. Våra aktiviteter och konsumtionsmönster riskerar att leda till omfattande och irreversibel miljöförstöring och förlust av biologisk mångfald.

Effektiva och samordnade lösningar på globala miljöutmaningar är avgörande, för att åtgärderna också ska vara politiskt genomförbara måste utgifterna fördelas på ett sätt som kan uppfattas som rättvist.

– Syftet med vår forskning är att bidra till en bättre politik över hela världen för att hantera de globala miljöproblemen. Ett första steg kan vara ett globalt avtal om att alla utsläpp av växthusgaser måste innebära en betydande kostnad för de individer eller företag som orsakar utsläppen, säger Thomas Sterner från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som är artikelns huvudförfattare.

Artikeln Policy design for the Anthropocene är publicerad i tidskriften Nature Sustainability.