Syskonen Bundys rekordgåva till medicinsk forskning

Bundy
Margaretha Grind Bundy, ordförande i stiftelsen, och Göran Bundy i samtal med Gunilla Westergren-Thorsson, dekanus Medicinska fakulteten vid Lunds universitet.

År 2012 fick Lunds universitet ta emot 60 miljoner - en av de största donationerna någonsin av privatpersoner. Bakom gåvan stod syskonen Eva och Göran Bundy som ville att deras pengar skulle användas till något som kunde påverka människors hälsa.

En sommardag för över 40 år sedan samtalade syskonen Göran och Eva Bundy om vad som skulle ske med deras pengar den dag de gick bort. Båda var på den tiden ogifta och barnlösa, men måna om att deras förmögenhet skulle användas till något angeläget.

Göran Bundy är utbildad jurist vid Lunds universitet och har under sitt yrkesverksamma liv verkat som diplomat i många av världens oroshörn. Hans personliga och stora engagemang för medicinsk forskning ledde 2013 till grundandet av stiftelsen Syskonen Eva och Göran Bundys stiftelse till stöd för medicinsk forskning vid Lunds universitet.

Stöd till unga forskare

Då familjen drabbats av både kardiologiska och neurologiska sjukdomar bestämde sig Göran Bundy och hans syster Eva tidigt för att bidra till att förbättra livet för kommande släkten genom att stödja unga forskare inom kardiologi och neurologi.

– Stiftelsen Bundy’s engagemang för Medicinska fakultetens forskning inom kardiologi och neurologi är av högsta vikt för den fortsatta forskningen inom dessa två stora områden Stödet skapar goda möjligheter till ny innovativ forskning och stimulerar unga forskare i karriären att anta nya utmaningar, säger professor Bo Baldetorp, prefekt vid Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund.

Text: Tove Smeds