Använder AI för att hitta fler med ökad bröstcancerrisk

Oktober månad är den internationella bröstcancermånaden. Detta vill vi uppmärksamma genom att lyfta fram Sophia Zackrisson, årets cancerforskare, och hennes forskningsgrupp som arbetar med att utveckla nya metoder för en bättre och mer precis bröstcancerscreening.

Sophia Zackrisson är professor i diagnostisk radiologi vid Lunds universitet och överläkare på Skånes universitetssjukhus i Malmö. I flera år har hon forskat för att utveckla nya metoder för en bättre bröstcancerscreening och att med ny avancerad teknik kunna upptäcka tumörer och få en mer exakt diagnostik.

Med olika tekniker mäter forskarna i teamet olika vävnaders styvhet och syremättnad för att få information om förändringar i ett bröst. Med hjälp av AI utvecklar de sätt att granska mammografibilderna genom datoralgoritmer för att radiologer ska kunna få en ännu mer träffsäker screening och effektivare arbetssätt.

3D-metoden ger mer komplett bildinformation

Tillsammans med sin forskargrupp har hon även utvärderat en ny tredimensionell mammografimetod, så kallad brösttomosyntes, för att hitta bröstcancer vid mammografikontroller. 3D-metoden ger cirka femtio bilder per bröst i stället för två som vid vanlig mammografi. En mer komplett bildinformation underlättar för att kunna se tumörerna bättre. På sikt tror forskarna att denna metod helt kommer att ersätta den traditionella mammografin. Med hjälp av AI är förhoppningen även att man kan bedöma en kvinnas risk för få bröstcancer och på så vis personanpassa screeningen med den bästa metoden för individen

Årets cancerforskare

Cancerfonden utsåg i januari 2020 Sophia Zackrisson till årets cancerforskare. Det var femte gången som utmärkelsen delades ut av Cancerfondens forskningsnämnd. Motiveringen löd: "För enastående forskning om avancerad bilddiagnostik för cancersjukdomar. Sophia Zackrissons vetenskapliga insatser och systematiska utvecklingsarbete pekar mot en framtid där människa och datorer lär av varandra för ännu bättre diagnostik av bland annat bröstcancer.”

Fakta: Bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor. Omkring 30 procent av all cancer hos svenska kvinnor är bröstcancer, och i Sverige insjuknar cirka 20 kvinnor varje dag. Varje år ställs omkring 9 000 bröstcancerdiagnoser i Sverige av totalt 61 000 cancerdiagnoser. Vanligaste symtomet är en knöl i bröstet, blodig vätska från bröstvårtan, indragning av huden eller utslag eller rodnad på bröstet.

Även om fler i dag insjuknar i bröstcancer är det samtidigt fler som överlever sjukdomen. Den relativa överlevnaden i tio år efter diagnosen är mycket bättre i dag än för fyrtio år sedan. 2016 låg den på 86 procent i förhållande till 58 procent 1980. För att upptäcka bröstcancer tidigt rekommenderar Socialstyrelsen mammografikontroller, så kallad screening, för alla kvinnor i åldern 40 till och med 74 år med cirka två års intervall.

Källa: Cancerfonden