Birger Schmitz invigde med tårta och syrabad

Foto på Birger Schmitz, Per Eriksson och Fredrik Terfelt, foto: Annika Persson
Lunds universitets rektor Per Eriksson inviger syralabbet tillsammans med professor Birger Schmitz och forskningsingenjören Fredrik Terfelt. Foto: Annika Persson

Nu har professor Birger Schmitz och hans forskarkollegor inom det nya forskningsområdet astrogeobiologi invigt sina nya lokaler på Medicon Village. Ett trettiotal inbjudna, bland dem Allan Larsson, före detta styrelseordförande vid Lunds universitet och en av initiativtagarna till Medicon Village, bjöds på tårta och visades runt i lokalerna.

Invigningens höjdpunkt var att lösa upp 100 kilogram kalksten i ett syrabad. Kalkstenen, som bildats av forntida havsbottnar, löses upp i syra i jakten på att hitta sandkornsstora metallrester – spineller – från meteoriter. Birger Schmitz, professor i geologi vid Lunds universitet och världsledande inom det nya forskningsområdet astrogeobiologi, söker svaret på en djärv frågeställning: kan stora evolutionära förändringar i livets utveckling kopplas till stora förändringar i rymden? Genom att samla in kalksten som representerar olika tidsåldrar i jordens utveckling, och ur dem utvinna de små glittrande spinellerna, hoppas han kunna kartlägga de meteoritflöden som nått jorden sedan miljarder år tillbaka.
– Vi har nu samlat in två ton sten från södra Spanien och ska försöka hitta spår av meteoriter som föll ned på jorden för 175 miljoner år sedan, berättar Birger Schmitz.
Framöver ska cirka fem ton kalksten kunna lösas upp per år i det nya labbet. Lokalerna har specialanpassats för denna verksamhet bland annat med nya rörsystem som ska föra bort resterna av syran. De stora utrymmena ger även gott om plats att lagra sten som fraktas hit från hela världen.
– Vi hade inte funnits som forskargrupp utan stöd från Lunds universitet och Medicon Village, avslutar Birger Schmitz.

Text: Pia Romare och foto Annika Persson